Virtuaalitodellisuuslasien käyttö autojen myynnissä
Salo, Mikko (2016)
Salo, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa virtuaalitodellisuuslasien käyttökohteita uusien autojen verkkokaupassa ja luoda selvitettyjen tietojen pohjalta uusi palvelukonsepti. Palvelukonseptin avulla alan yritys pystyisi hyödyntämään virtuaalitodellisuuslasien tuomia uusia mahdollisuuksia liiketoiminnassaan. Työn tavoitteena oli selvittää, miten autojen verkkokauppaan keskittynyt yritys voisi käyttää hyväkseen yleisölle entuudestaan tuntemattomia virtuaalitodellisuuslaseja, joiden käyttö ei ollut opinnäytetyön tekemisen aikaan yleistä.
Työ perustui autokauppaa tuntevan asiantuntijan ja opinnäytetyön tekijän ideoimien palvelukon-septien käyttöön verkkokaupassa. Haastattelututkimuksella kartoitettiin ihmisten mielipiteitä auton ostamisesta virtuaalitodellisuuslaseilla. Teoriaosan tarkoituksena oli selventää lukijalle virtuaalito-dellisuuslasien toimintaperiaatteita ja niiden olemassa olevia käyttötarkoituksia liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosa avaa verkossa tapahtuvan liiketoiminnan perusteita ja uuden palvelukonseptin kehittelemisen teoriaa palveluinnovaation keinoin. Näiden palvelukonseptien hyödyllisyyttä, käytettävyyttä ja houkuttelevuutta tutkittiin haastattelututkimuksella.
Saatujen tietojen perusteella luotiin palvelukonsepti, joka jakautuu kolmeen osaan: palvelun aloittamiseen autokaupassa, sitten yksittäisen koeasiakkaan kanssa ja lopuksi internetin välityksel-lä kaikille virtuaalitodellisuuslasit omistaville kuluttajille. Lopullinen palvelu toimii autokaupan internetsivujen ja kaupassa sijaitsevan palvelun yhdistelmänä.
Työ perustui autokauppaa tuntevan asiantuntijan ja opinnäytetyön tekijän ideoimien palvelukon-septien käyttöön verkkokaupassa. Haastattelututkimuksella kartoitettiin ihmisten mielipiteitä auton ostamisesta virtuaalitodellisuuslaseilla. Teoriaosan tarkoituksena oli selventää lukijalle virtuaalito-dellisuuslasien toimintaperiaatteita ja niiden olemassa olevia käyttötarkoituksia liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosa avaa verkossa tapahtuvan liiketoiminnan perusteita ja uuden palvelukonseptin kehittelemisen teoriaa palveluinnovaation keinoin. Näiden palvelukonseptien hyödyllisyyttä, käytettävyyttä ja houkuttelevuutta tutkittiin haastattelututkimuksella.
Saatujen tietojen perusteella luotiin palvelukonsepti, joka jakautuu kolmeen osaan: palvelun aloittamiseen autokaupassa, sitten yksittäisen koeasiakkaan kanssa ja lopuksi internetin välityksel-lä kaikille virtuaalitodellisuuslasit omistaville kuluttajille. Lopullinen palvelu toimii autokaupan internetsivujen ja kaupassa sijaitsevan palvelun yhdistelmänä.