Kunnossapidon kuljetuspalveluiden kehittäminen
Laurila, Pekka (2016)
Laurila, Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710437
Tiivistelmä
SSAB Raahen tehtaan kunnossapidon kuljetuspalveluiden kehittäminen valittiin työn aiheeksi sekä Raahen tehtaan että sen kunnossapidon strategian ja SSAB One:n periaatteiden mukaisesti. Kunnossapidon strategian tavoitteet ovat suun-nitelmallisuuden ja työn tehokkuuden kasvattaminen sekä ulkoisten palveluiden kustannusten vähentäminen. Työn tavoitteena oli selvittää kunnossapidon kuljetuspalveluiden nykytilanne ja luoda uusi toimintamalli pysyvien kustannussäästöjen aikaan saamiseksi sekä saavuttaa 10 %:n vuotuiset kustannussäästöt toimintamallia kehittämällä.
Työn aluksi perehdyttiin kunnossapidon kuljetuspalveluiden hankintasopimukseen ja sen sisältöön. Seuraavana vaiheena käynnistettiin ajopäiväkirjaseurantajakso, jolla selvitettiin ajoneuvojen käyttöastetta, kuljetettavia tavaroita ja tehtäviä, ajosuoritteiden kestoa sekä toiminta-aluetta. Samanaikaisesti selvitettiin keskuskorjaamolta lähtevien valmiiden osien ja varaosien määrää. Työn kolmantena vaiheena perehdyttiin kuljetus- ja logistiikka-alan kirjallisuuteen sekä SSAB One:n tavoitteisiin ja periaatteisiin. Neljäntenä vaiheena käsiteltiin ajopäiväkirjat sekä suoritettiin sopimuksen valvojien, kuljettajien ja palveluiden käyttäjien haastattelut. Näiden pohjalta tehtiin ratkaisut kustannussäästöjen aikaan saamiseksi ja uuden toimintamallin luomiseksi.
Ajoneuvojen ajopäiväkirjojen ja siitä saatujen käyttöasteiden perusteella 10 %:n säästötavoite voidaan saavuttaa sopeuttamalla yhden ajoneuvon ajot muiden ajoneuvojen hoidettavaksi. Ajopäiväkirjojen ja haastatteluiden pohjalta lisäsäästöjä on saavutettavissa toiminnan ohjausjärjestelmän käyttöönotolla. Ohjausjärjestelmän käyttöönotolla voidaan yhdistellä päällekkäisiä ajoja, yhdistää jakelua ja keräilyä samalle ajoreitille sekä parantaa ajojen suunnitelmallisuutta. Toimintamalliksi päädyttiin ottamaan ns. yhden kerroksen malli, jossa lähes kaikki ajot ovat yhteisiä, mutta erikoisosaamista vaativat tehtävät jäävät ajoneuvokohtaisiksi.
Työn aluksi perehdyttiin kunnossapidon kuljetuspalveluiden hankintasopimukseen ja sen sisältöön. Seuraavana vaiheena käynnistettiin ajopäiväkirjaseurantajakso, jolla selvitettiin ajoneuvojen käyttöastetta, kuljetettavia tavaroita ja tehtäviä, ajosuoritteiden kestoa sekä toiminta-aluetta. Samanaikaisesti selvitettiin keskuskorjaamolta lähtevien valmiiden osien ja varaosien määrää. Työn kolmantena vaiheena perehdyttiin kuljetus- ja logistiikka-alan kirjallisuuteen sekä SSAB One:n tavoitteisiin ja periaatteisiin. Neljäntenä vaiheena käsiteltiin ajopäiväkirjat sekä suoritettiin sopimuksen valvojien, kuljettajien ja palveluiden käyttäjien haastattelut. Näiden pohjalta tehtiin ratkaisut kustannussäästöjen aikaan saamiseksi ja uuden toimintamallin luomiseksi.
Ajoneuvojen ajopäiväkirjojen ja siitä saatujen käyttöasteiden perusteella 10 %:n säästötavoite voidaan saavuttaa sopeuttamalla yhden ajoneuvon ajot muiden ajoneuvojen hoidettavaksi. Ajopäiväkirjojen ja haastatteluiden pohjalta lisäsäästöjä on saavutettavissa toiminnan ohjausjärjestelmän käyttöönotolla. Ohjausjärjestelmän käyttöönotolla voidaan yhdistellä päällekkäisiä ajoja, yhdistää jakelua ja keräilyä samalle ajoreitille sekä parantaa ajojen suunnitelmallisuutta. Toimintamalliksi päädyttiin ottamaan ns. yhden kerroksen malli, jossa lähes kaikki ajot ovat yhteisiä, mutta erikoisosaamista vaativat tehtävät jäävät ajoneuvokohtaisiksi.