Markkinointisuunnitelman kehittäminen - Case kahvila ja juhlatila
Kuntonen, Milla (2016)
Kuntonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelman kehittäminen. Tarkoituksena on laatia selkeä, toimiva ja yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi rakentaa markkinointiaan entistä tehokkaampaan suuntaan. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle työkalu tehokkaan, tasaisen ja laadukkaan markkinoinnin toteuttamiseen. Opiskelijan henkilökohtaisena tavoitteena on oppia laaja-alaisesti markkinoinnista ja markkinointisuunnitelman laatimisprosessista käytännössä. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämissuunnitelma, joka toteutettiin joulukuun 2015 ja toukokuun 2016 välisenä aikana. Työn teoreettinen osuus alkaa toimeksiantajan esittelyllä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinoinnin käsitteeseen, asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseensä, sekä segmentointiin. Sen jälkeen siirrytään markkinoinnin suunnitteluun ja tavoitteiden ja strategian määrittämiseen, markkinointikanaviin ja budjetointiin, toteutukseen ja seurantaan, sekä lopuksi sisäiseen markkinointiin.
Työn toiminnallinen osuus etenee Stefan Moritzin palvelumuotoilumallin kolmen vaiheen mukaan. Nämä vaiheet ovat ymmärrä, kehitä ja toteuta. Palvelumuotoilumallia hyödynnet-tiin, koska opinnäytetyöprosessissa haluttiin edetä asiakaslähtöisesti, ja palvelumuotoilumallin menetelmät sopivat hyödynnettäviksi tässä työssä. Ymmärrä-vaiheessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä avointa haastattelua, asiakaskyselyä ja asiakasprofiilien luomista. Avoimilla haastatteluilla ravintolapäällikön ja työntekijän kanssa selvitettiin markkinoinnin nykytilaa ja toimeksiantajan tavoitteita, toiveita ja resursseja. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä markkinoinnista ja toiveita markkinoinnin suhteen jatkossa. Tutkimuksen pohjalta toteutettiin asiakasprofilointi profiilikorttien avulla, jotta markkinointia pystyttäisiin kohdentamaan paremmin. Kehitä-vaihe aloitettiin tekemällä SWOT-analyysi toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ymmärrä-vaiheessa kerättyjen tutkimustietojen perusteella. SWOT-analyysillä selvitettiin markkinoinnin vahvuuksia ja heikkouksia, sekä mahdollisuuksia ja uhkia. Konkreettisia ideoita markkinointisuunnitelmaa varten kehitettiin 8x8-ideointimenetelmän avulla.
Toteuta-vaiheessa laadittiin lopullinen tuotos, eli markkinointisuunnitelma, pohjautuen aiemmissa vaiheissa kerättyihin tutkimustuloksiin. Suunnitelman sisällysluettelo on opinnäy-tetyön lopussa liitteenä. Kokonaisuudessaan markkinointisuunnitelma on toimitettu toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelman sisältö ja pääkohdat on kiteytetty toteuta-vaiheen lukuun. Markkinointisuunnitelma on toimeksiantajan käyttöön tehty suuntaa antava työkalu markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen, jota voi tarvittaessa muokata ja päivittää. Suunnitelma on rakennettu niin, että sitä on helppo ymmärtää ja toteuttaa, ja se sisältää kaikki olennaiset asiat markkinoinnin toteutuksessa. Se on rakennettu hyödynnettäväksi pitkällä aikavälillä. Suunnitelman laadinnassa on otettu erityisesti huomioon yrityksen koko ja sen rajalliset resurssit ja mahdollisuudet, sekä pienen budjetin markkinointikeinot.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään markkinoinnin käsitteeseen, asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseensä, sekä segmentointiin. Sen jälkeen siirrytään markkinoinnin suunnitteluun ja tavoitteiden ja strategian määrittämiseen, markkinointikanaviin ja budjetointiin, toteutukseen ja seurantaan, sekä lopuksi sisäiseen markkinointiin.
Työn toiminnallinen osuus etenee Stefan Moritzin palvelumuotoilumallin kolmen vaiheen mukaan. Nämä vaiheet ovat ymmärrä, kehitä ja toteuta. Palvelumuotoilumallia hyödynnet-tiin, koska opinnäytetyöprosessissa haluttiin edetä asiakaslähtöisesti, ja palvelumuotoilumallin menetelmät sopivat hyödynnettäviksi tässä työssä. Ymmärrä-vaiheessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä avointa haastattelua, asiakaskyselyä ja asiakasprofiilien luomista. Avoimilla haastatteluilla ravintolapäällikön ja työntekijän kanssa selvitettiin markkinoinnin nykytilaa ja toimeksiantajan tavoitteita, toiveita ja resursseja. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä markkinoinnista ja toiveita markkinoinnin suhteen jatkossa. Tutkimuksen pohjalta toteutettiin asiakasprofilointi profiilikorttien avulla, jotta markkinointia pystyttäisiin kohdentamaan paremmin. Kehitä-vaihe aloitettiin tekemällä SWOT-analyysi toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ymmärrä-vaiheessa kerättyjen tutkimustietojen perusteella. SWOT-analyysillä selvitettiin markkinoinnin vahvuuksia ja heikkouksia, sekä mahdollisuuksia ja uhkia. Konkreettisia ideoita markkinointisuunnitelmaa varten kehitettiin 8x8-ideointimenetelmän avulla.
Toteuta-vaiheessa laadittiin lopullinen tuotos, eli markkinointisuunnitelma, pohjautuen aiemmissa vaiheissa kerättyihin tutkimustuloksiin. Suunnitelman sisällysluettelo on opinnäy-tetyön lopussa liitteenä. Kokonaisuudessaan markkinointisuunnitelma on toimitettu toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelman sisältö ja pääkohdat on kiteytetty toteuta-vaiheen lukuun. Markkinointisuunnitelma on toimeksiantajan käyttöön tehty suuntaa antava työkalu markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen, jota voi tarvittaessa muokata ja päivittää. Suunnitelma on rakennettu niin, että sitä on helppo ymmärtää ja toteuttaa, ja se sisältää kaikki olennaiset asiat markkinoinnin toteutuksessa. Se on rakennettu hyödynnettäväksi pitkällä aikavälillä. Suunnitelman laadinnassa on otettu erityisesti huomioon yrityksen koko ja sen rajalliset resurssit ja mahdollisuudet, sekä pienen budjetin markkinointikeinot.