Omavaraisen asuntolautan sähköiset komponentit
Linja, Henri (2016)
Linja, Henri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Caboat Oy:n suunnitteleman asuntolautan sähköistyssuunnitelma. Työn lähtökohtana oli määritellä aluksen sähköistyksen tarve ja suunnitella alukselle omavarainen sähköntuotanto.
Asuntolautta on järvellä ja muilla sisävesillä liikkuva asunto, jolla voidaan asua jäiden lähdöstä myöhään syksyyn asti. Asuntolautan on tarkoitus toimia kesämökin ja purjeveneen korvaajana. Asuntolautalla tehtävät matkat ovat purjevenematkoihin verrattuna lyhyempiä.
Asuntolautan on tarkoitus toimia sähköpropulsiolla. Suunnitelmissa otettiin huomioon sähköntuotannon ja kulutuksen vaatimukset sähköpropulsiokäytössä. Aluksen on tarkoitus toimia omavaraisesti eli ulkopuoliselle sähkönsyötölle ei ole tarvetta lautan toimivuuden kannalta.
Aluksen fyysinen koko on lopullisen asiakkaan päätettävissä kokovaihtoehtojen ollessa 9 metristä 18 metriin. Lautan leveys on aina 5,5 metriä. Aluksen protyyppi tulee olemaan 9,6 metriä, ja sen on tarkoitus toimia koealustana alukselle valituille sähköisille komponenteille.
Työ toteutettiin yhdessä tilaajan kanssa, kuuntelemalla tilaajan toiveita ja etsimällä tietoa haluttuihin asioihin. Tulokset ovat opinnäytetyön tekijän omia laskelmia, joita on tarkoitus hyödyntää lopullisen lautan rakentamisessa.
Asuntolautta on järvellä ja muilla sisävesillä liikkuva asunto, jolla voidaan asua jäiden lähdöstä myöhään syksyyn asti. Asuntolautan on tarkoitus toimia kesämökin ja purjeveneen korvaajana. Asuntolautalla tehtävät matkat ovat purjevenematkoihin verrattuna lyhyempiä.
Asuntolautan on tarkoitus toimia sähköpropulsiolla. Suunnitelmissa otettiin huomioon sähköntuotannon ja kulutuksen vaatimukset sähköpropulsiokäytössä. Aluksen on tarkoitus toimia omavaraisesti eli ulkopuoliselle sähkönsyötölle ei ole tarvetta lautan toimivuuden kannalta.
Aluksen fyysinen koko on lopullisen asiakkaan päätettävissä kokovaihtoehtojen ollessa 9 metristä 18 metriin. Lautan leveys on aina 5,5 metriä. Aluksen protyyppi tulee olemaan 9,6 metriä, ja sen on tarkoitus toimia koealustana alukselle valituille sähköisille komponenteille.
Työ toteutettiin yhdessä tilaajan kanssa, kuuntelemalla tilaajan toiveita ja etsimällä tietoa haluttuihin asioihin. Tulokset ovat opinnäytetyön tekijän omia laskelmia, joita on tarkoitus hyödyntää lopullisen lautan rakentamisessa.