Haaga-Helian verkkosivujen uratarinoiden kehittäminen
Korhonen, Markku (2016)
Korhonen, Markku
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710384
Tiivistelmä
Tämän journalismin koulutusohjelman opinnäytetyöni tarkoitus on antaa syvällisempiä tietoja journalismin opiskelijoiden mielipiteistä, huomioista ja mahdollisista kehitysideoista liittyen sisältömarkkinoinnin journalistisiin keinoihin Haaga-Helian hakumarkkinoinnissa, joita on käytetty uratarinoissa.
Haaga-Helia tilaa vuosittain Taloustutkimukselta koulun brändi-arvoa ja haluttavuutta sekä tunnettuutta mittaavan tutkimuksen. T-Media tekee lukiolaistutkimuksen. Näitä tutkimuksia seurataan useamman vuoden ajan. Verkkomedioissa on normaalia seurantaa ja verkkosivuja analysoidaan Google Analyticksin avulla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on koota ja analysoida tulevien journalismin ammattilaisten mielipiteitä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun verkkosivuilla julkaistujen uratarinoiden journalistisista keinoista.
Tiivistettynä tutkimuskysymys on: Miten Haaga-Helian verkkosivuilla julkaistuja uratarinoita voisi kehittää?
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Haaga-Helian ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelma. Kysely on kohdistettu Haaga-Helian journalismiopiskelijoille.
Kysely toteutettiin sähköpostin välityksellä Webropol-kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin journalismin koulutusohjelmaan kuuluville noin 250 opiskelijalle kevään ja syksyn 2015 aikana.
Vastausprosentti oli 9,6, joten kyseessä on näyte tavoiteryhmän mielipiteistä. Tuloksia voidaan käyttää suuntaa antavina Haaga-Helian verkkosivujen uratarinoiden kehittämisessä.
Vastausten perusteella enemmistö oli tyytyväinen lukemaansa uratarinaan. Vastaajat halusivat myös enemmän erilaisia lyhyitä tarinoita ja eri-ikäisiltä. Tarinat, jotka ovat lähempänä tavallisen opiskelijan arkea kiinnostaisivat. Myös päähenkilön tausta kiinnostaa. Vastaajan mielestä yksi parhaista anneista uratarinoissa oli tieto siitä, kuinka koulun opit oli sovellettu suoraan käytäntöön. Vastaajat halusivat myös, että uratarinoiden tavoitettavuus paranisi.
Haaga-Helia tilaa vuosittain Taloustutkimukselta koulun brändi-arvoa ja haluttavuutta sekä tunnettuutta mittaavan tutkimuksen. T-Media tekee lukiolaistutkimuksen. Näitä tutkimuksia seurataan useamman vuoden ajan. Verkkomedioissa on normaalia seurantaa ja verkkosivuja analysoidaan Google Analyticksin avulla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on koota ja analysoida tulevien journalismin ammattilaisten mielipiteitä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun verkkosivuilla julkaistujen uratarinoiden journalistisista keinoista.
Tiivistettynä tutkimuskysymys on: Miten Haaga-Helian verkkosivuilla julkaistuja uratarinoita voisi kehittää?
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Haaga-Helian ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelma. Kysely on kohdistettu Haaga-Helian journalismiopiskelijoille.
Kysely toteutettiin sähköpostin välityksellä Webropol-kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin journalismin koulutusohjelmaan kuuluville noin 250 opiskelijalle kevään ja syksyn 2015 aikana.
Vastausprosentti oli 9,6, joten kyseessä on näyte tavoiteryhmän mielipiteistä. Tuloksia voidaan käyttää suuntaa antavina Haaga-Helian verkkosivujen uratarinoiden kehittämisessä.
Vastausten perusteella enemmistö oli tyytyväinen lukemaansa uratarinaan. Vastaajat halusivat myös enemmän erilaisia lyhyitä tarinoita ja eri-ikäisiltä. Tarinat, jotka ovat lähempänä tavallisen opiskelijan arkea kiinnostaisivat. Myös päähenkilön tausta kiinnostaa. Vastaajan mielestä yksi parhaista anneista uratarinoissa oli tieto siitä, kuinka koulun opit oli sovellettu suoraan käytäntöön. Vastaajat halusivat myös, että uratarinoiden tavoitettavuus paranisi.