Toimitusketjun hallinnan kehittäminen
Turunen, Katri (2016)
Turunen, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimitusketjun hallintaan ja kehittämiseen tarkoitettu raporttipaketti järjestelmätoimittajan näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään suosituimmat raportit ja mittaristot, joita eri yrityksillä on käytössä toimitusketjun hallinnassa tänä päivänä.
Työ on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Teoreettinen viitekehys koostuu toimitusketjun kehittämisestä ja toimitusketjun mittaamisesta sekä erilaisista mittausmalleista. Teoriaosuuden tarkoitus on selventää logistiikan eriosuuksien mittaamista ja raportointia.
Tutkimusosuus koostui haastatteluista, case –tutkimuksista sekä alan internetaineiston tutkinnasta. Haastattelu tehtiin sähköpostikyselynä tai kasvotusten logistiikan alan ammattilaisille. Tutkimukseen valikoituneet case –tutkimukset ja internet aineistot koskivat logistiikan eri osa-alueiden mittaamista.
Tavoitteena oli tutkia, onko mahdollistaa löytää suosittuja logistiikan raportteja tai mittareita, joita voitaisiin kehittää järjestelmätoimittajan näkökulmasta jo valmiiksi myynti- ja markkinointitarpeisiin.
Työ on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Teoreettinen viitekehys koostuu toimitusketjun kehittämisestä ja toimitusketjun mittaamisesta sekä erilaisista mittausmalleista. Teoriaosuuden tarkoitus on selventää logistiikan eriosuuksien mittaamista ja raportointia.
Tutkimusosuus koostui haastatteluista, case –tutkimuksista sekä alan internetaineiston tutkinnasta. Haastattelu tehtiin sähköpostikyselynä tai kasvotusten logistiikan alan ammattilaisille. Tutkimukseen valikoituneet case –tutkimukset ja internet aineistot koskivat logistiikan eri osa-alueiden mittaamista.
Tavoitteena oli tutkia, onko mahdollistaa löytää suosittuja logistiikan raportteja tai mittareita, joita voitaisiin kehittää järjestelmätoimittajan näkökulmasta jo valmiiksi myynti- ja markkinointitarpeisiin.