Erityisopetuksen tukitoimien sähköinen kirjaaminen ammatillisen oppilaitoksen laadun parantamiseksi
Mazarakis, Sirpa (2016)
Mazarakis, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710346
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohdealue on erityisopetuksen toteutuminen erään ammatillisen oppilaitoksen yhdellä osastolla. Laajempana tavoitteena on parantaa erityisopetuksen toteutumista ja tällä tutkimuksella pyrittiin parantamaan erityisopetuksen tukitoimien kirjauksia opiskelijatietojärjestelmään. Opettajat käyttävät Internet-selaimella sähköistä opiskelijatieto-ohjelmaa. Tukitoimien sähköinen kirjaaminen on opettajille verraten uusi asia. Järjestelmästä saa opiskelijoista useita tietoja, joita ei ole aikaisemmin ollut sieltä saatavilla. Erityisopiskelijan tiedot näkyvät järjestelmässä, mutta opettaja ei välttämättä tiedä sitä, että tiedot näkyvät. Toinen ongelma on se, että opettajan pitää kirjata opiskelijatietojärjestelmään erityisen tuen tukitoimet riittävällä tarkkuudella. Myös kirjaamisen käyttöliittymä on muuttunut tämän opinnäytetyön kir-joittamisen aikana.
Osasto toimii kahdessa eri toimipisteessä. Osastolla työskentelee noin 33 opettajaa. Alkukartoituksessa selvitettiin mitkä lait ja asiakirjat ohjaavat erityisopetusta. Kirjoittaja teki kaksi teemahaastattelua. Opettajilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä erityisopetuksen tukitoimiin liittyviä asioita. Vapaamuotoisille vastauksille tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi, jolla selvitettiin ne käsitteet, joiden kanssa opettajilla on vaikeuksia. Kirjattujen tukitoimien määriä laskettiin ja verrattiin tutkimuksen aikana. Videohaastatteluilla tutkittiin, miten opettajat käyttävät opiskelijatietojärjestelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikkia tukitoimia ei kirjata sähköiseen opiskelijatietojärjestelmään. Osastolla käytiin useita keskusteluja erityisopiskelijoille annettavista tukitoimista ja niiden kirjauksista, määristä ja merkityksestä. Yhteenvetona aikaansaannoksista voisi sanoa, että opettajat saavat nyt monipuolisempaa ja henkilökohtaisempaa apua ja tukea tukitoimien kirjaamiseen. Opettajille on annettu sähköisiä ohjeita tietojärjestelmän käyttöön, ja heitä muistutetaan säännöllisesti tukitoimien kirjaamisesta. Muutama opettaja ei ollut kirjannut lainkaan tukitoimia ennen tutkimusta. Kirjattujen tukitoimien määrästä voisi päätellä sen, että tutkimuksen lopulla tukitoimia on kirjattu aikaisempaa enemmän.
Toimintatutkimuksella saatiin tietoa siitä, mitä organisaatiossa tapahtuu ja selvitettiin, miten opettajia voidaan auttaa tukitoimien kirjaamisongelman ratkaisemiseksi. Opiskelijatietojärjestelmä vaikuttaa kankealta käyttää. Seuraavana kehittämisen kohteena voisi olla tietojärjestelmän päivittäminen sellaiseksi, että se tukisi opettajan työprosessia. Opiskelijatietojärjestelmän käsitteiden selkiyttäminen olisi hyödyllistä. Tutkimuksen aikana ilmeni, että tietojärjestelmään kirjattujen tukitoimien automaattinen raportointi ei vastaa sitä, mitä halutaan tarkastella. Raporttien avulla olisi vaivatonta seurata tukitoimien kirjauksia kaikilla osastoilla oppilaitoksessa.
Osasto toimii kahdessa eri toimipisteessä. Osastolla työskentelee noin 33 opettajaa. Alkukartoituksessa selvitettiin mitkä lait ja asiakirjat ohjaavat erityisopetusta. Kirjoittaja teki kaksi teemahaastattelua. Opettajilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä erityisopetuksen tukitoimiin liittyviä asioita. Vapaamuotoisille vastauksille tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi, jolla selvitettiin ne käsitteet, joiden kanssa opettajilla on vaikeuksia. Kirjattujen tukitoimien määriä laskettiin ja verrattiin tutkimuksen aikana. Videohaastatteluilla tutkittiin, miten opettajat käyttävät opiskelijatietojärjestelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikkia tukitoimia ei kirjata sähköiseen opiskelijatietojärjestelmään. Osastolla käytiin useita keskusteluja erityisopiskelijoille annettavista tukitoimista ja niiden kirjauksista, määristä ja merkityksestä. Yhteenvetona aikaansaannoksista voisi sanoa, että opettajat saavat nyt monipuolisempaa ja henkilökohtaisempaa apua ja tukea tukitoimien kirjaamiseen. Opettajille on annettu sähköisiä ohjeita tietojärjestelmän käyttöön, ja heitä muistutetaan säännöllisesti tukitoimien kirjaamisesta. Muutama opettaja ei ollut kirjannut lainkaan tukitoimia ennen tutkimusta. Kirjattujen tukitoimien määrästä voisi päätellä sen, että tutkimuksen lopulla tukitoimia on kirjattu aikaisempaa enemmän.
Toimintatutkimuksella saatiin tietoa siitä, mitä organisaatiossa tapahtuu ja selvitettiin, miten opettajia voidaan auttaa tukitoimien kirjaamisongelman ratkaisemiseksi. Opiskelijatietojärjestelmä vaikuttaa kankealta käyttää. Seuraavana kehittämisen kohteena voisi olla tietojärjestelmän päivittäminen sellaiseksi, että se tukisi opettajan työprosessia. Opiskelijatietojärjestelmän käsitteiden selkiyttäminen olisi hyödyllistä. Tutkimuksen aikana ilmeni, että tietojärjestelmään kirjattujen tukitoimien automaattinen raportointi ei vastaa sitä, mitä halutaan tarkastella. Raporttien avulla olisi vaivatonta seurata tukitoimien kirjauksia kaikilla osastoilla oppilaitoksessa.