Tuhkan hyötykäyttöön liittyvän logistisen ketjun suunnittelu
Johansson, Ville-Pekka (2016)
Johansson, Ville-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli työstää logistinen ketju tuhkakuljetuksille, kehittää ideoita tuhkan välivarastointiin sekä tehostaa voimalaitoksista saatavan lentotuhkan hyötykäyttöä.
Voimalaitosten maantieteellistä sijaintia ja niissä vuosittain syntyvää lentotuhkamäärää tarkasteltiin Arc GIS Online -ohjelmiston avulla. Lentotuhkan tuotantoa ja kuljetuksia koskevaa informaatiota kerättiin voimalaitoksilta käyttäen puhelinhaastatteluja työmenetelmänä. Lentotuhkan logistinen prosessi mallinnettiin. Lentotuhkan maantie- ja laivakuljetukset välillä Pietarsaari─Naantali mallinnettiin ja niille laskettiin hinnat. Lentotuhkan rautatiekuljetuksen hintaa arvioitiin viidellä erilaisella laskentatavalla. Maantie-, laiva- ja rautatiekuljetusten hintoja vertailtiin. Lentotuhkan välivarastointikohteita kartoitettiin puhelinhaastattelujen avulla.
Tärkeimmät puu- ja turvevoimalat sijaitsevat maan keskiosissa, ja kivihiilivoimalat vastaavasti länsirannikolla sekä pääkaupunkiseudulla. Työssä ehdotetaan, että lentotuhkan välivarastot perustetaan Turun ja Helsingin seuduille, joissa lentotuhkaa käytetään runsaasti työmailla savimaan stabilointiin. Lentotuhkan maantiekuljetus on hinnaltaan kilpailukykyinen, jos 50 % kuljetuksista sisältää paluukuorman. Maantiekuljetuksen hinta on selvästi kalliimpi, mikäli paluukuormia ei ole saatavilla. Laiva- ja rautatiekuljetus ovat molemmat hinnaltaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Laivan käyttö lentotuhkatehtaana voisi olla mielenkiintoinen aihe seuraavalle logistiikkaselvitykselle. Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen kuljetusmuoto ja on kannattavaa tehdä sille yksityiskohtaisempi kustannusanalyysi. Eräät potentiaaliset yhteistyökumppanit ovat selvästi kiinnostuneita tuhkan välivarastointiin liittyvästä liiketoiminnasta. Suurinta osaa haastatelluista yrityksistä tuhkan välivarastointi kiinnostaa liiketoimintana ainakin jossakin määrin. Kerättyä informaatiota voidaan hyödyntää esim. aloitusvaiheessa olevan tuhkaliiketoiminnan suunnittelussa.
Voimalaitosten maantieteellistä sijaintia ja niissä vuosittain syntyvää lentotuhkamäärää tarkasteltiin Arc GIS Online -ohjelmiston avulla. Lentotuhkan tuotantoa ja kuljetuksia koskevaa informaatiota kerättiin voimalaitoksilta käyttäen puhelinhaastatteluja työmenetelmänä. Lentotuhkan logistinen prosessi mallinnettiin. Lentotuhkan maantie- ja laivakuljetukset välillä Pietarsaari─Naantali mallinnettiin ja niille laskettiin hinnat. Lentotuhkan rautatiekuljetuksen hintaa arvioitiin viidellä erilaisella laskentatavalla. Maantie-, laiva- ja rautatiekuljetusten hintoja vertailtiin. Lentotuhkan välivarastointikohteita kartoitettiin puhelinhaastattelujen avulla.
Tärkeimmät puu- ja turvevoimalat sijaitsevat maan keskiosissa, ja kivihiilivoimalat vastaavasti länsirannikolla sekä pääkaupunkiseudulla. Työssä ehdotetaan, että lentotuhkan välivarastot perustetaan Turun ja Helsingin seuduille, joissa lentotuhkaa käytetään runsaasti työmailla savimaan stabilointiin. Lentotuhkan maantiekuljetus on hinnaltaan kilpailukykyinen, jos 50 % kuljetuksista sisältää paluukuorman. Maantiekuljetuksen hinta on selvästi kalliimpi, mikäli paluukuormia ei ole saatavilla. Laiva- ja rautatiekuljetus ovat molemmat hinnaltaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Laivan käyttö lentotuhkatehtaana voisi olla mielenkiintoinen aihe seuraavalle logistiikkaselvitykselle. Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen kuljetusmuoto ja on kannattavaa tehdä sille yksityiskohtaisempi kustannusanalyysi. Eräät potentiaaliset yhteistyökumppanit ovat selvästi kiinnostuneita tuhkan välivarastointiin liittyvästä liiketoiminnasta. Suurinta osaa haastatelluista yrityksistä tuhkan välivarastointi kiinnostaa liiketoimintana ainakin jossakin määrin. Kerättyä informaatiota voidaan hyödyntää esim. aloitusvaiheessa olevan tuhkaliiketoiminnan suunnittelussa.