Kokouspalveluiden kehittäminen sisältömarkkinoinnin näkökulmasta: Case Fazer Kokoukset ja Juhlat
Ekström, Helena (2016)
Ekström, Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710326
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Fazerin Kokoukset ja Juhlat -palvelun sisältömarkkinointia vastaamaan entistä enemmän asiakkaiden tarpeita. Tavoitteena oli selvittää millaista sisältömarkkinointia Fazerin kokouspalvelun asiakkaat haluaisivat vastaanottaa. Opinnäytetyö toteutettiin koska toimeksiantajalla oli tarve saada uusia ideoita kokouspalveluidensa sisältömarkkinointiin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnista ja sen kehittymisestä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkuusmarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sen eri välityskanavia. Teoreettinen viitekehys sisältää myös teoriaa kokous- ja kongressipalveluista, kokouksien järjestämisestä, markkinoinnista ja kokoustoiminnasta Suomessa.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin laadullisilla kehittämismenetelmillä. Menetelmiksi valittiin benchmarking, teemahaastattelu ja kysely. Benchmarking suoritettiin Kongressimessuilla ja sillä pyrittiin kartoittamaan kokouspalveluiden tarjontaa Suomessa. Teemahaastattelut toteutettiin yritysten edustajille, jotka käyttävät usein kokouspalveluita. Haastatteluilla pyrittiin saamaan selville, mitä ovat ne asiat, joita kokouspalveluissa arvostetaan. Kysely toteutettiin toimeksiantajan nykyisille asiakkaille ja tarkoituksena oli selvittää, millaista sisältömarkkinointia asiakkaat haluaisivat vastaanottaa ja lukea. Teemahaastattelujen ja kyselyn tuloksina saatiin kehitysideoita kokouspalveluiden yleiseen kehittämiseen ja siihen, millaisesta sisältömarkkinoinnista asiakkaat olisivat kiinnostuneita. Lisäksi työn ideoiden kehittämisvaiheessa hyödynnettiin 8x8-menetelmää ja ideoiden analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi ideoita toimeksiantajan kokouspalveluiden sisältömarkkinointiin. Tuloksista nousi esiin myös kehittämiskohteita toimeksiantajan yleiselle kokouspalvelutoiminnalle. Tuotos annettiin toimeksiantajalle sähköisenä versiona. Tuloksina syntyneiden ideoiden pohjalta toimeksiantaja voi kehittää kokouspalveluiden sisältömarkkinointia vastaamaan enemmän asiakkaiden tarpeita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnista ja sen kehittymisestä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkuusmarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sen eri välityskanavia. Teoreettinen viitekehys sisältää myös teoriaa kokous- ja kongressipalveluista, kokouksien järjestämisestä, markkinoinnista ja kokoustoiminnasta Suomessa.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin laadullisilla kehittämismenetelmillä. Menetelmiksi valittiin benchmarking, teemahaastattelu ja kysely. Benchmarking suoritettiin Kongressimessuilla ja sillä pyrittiin kartoittamaan kokouspalveluiden tarjontaa Suomessa. Teemahaastattelut toteutettiin yritysten edustajille, jotka käyttävät usein kokouspalveluita. Haastatteluilla pyrittiin saamaan selville, mitä ovat ne asiat, joita kokouspalveluissa arvostetaan. Kysely toteutettiin toimeksiantajan nykyisille asiakkaille ja tarkoituksena oli selvittää, millaista sisältömarkkinointia asiakkaat haluaisivat vastaanottaa ja lukea. Teemahaastattelujen ja kyselyn tuloksina saatiin kehitysideoita kokouspalveluiden yleiseen kehittämiseen ja siihen, millaisesta sisältömarkkinoinnista asiakkaat olisivat kiinnostuneita. Lisäksi työn ideoiden kehittämisvaiheessa hyödynnettiin 8x8-menetelmää ja ideoiden analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi ideoita toimeksiantajan kokouspalveluiden sisältömarkkinointiin. Tuloksista nousi esiin myös kehittämiskohteita toimeksiantajan yleiselle kokouspalvelutoiminnalle. Tuotos annettiin toimeksiantajalle sähköisenä versiona. Tuloksina syntyneiden ideoiden pohjalta toimeksiantaja voi kehittää kokouspalveluiden sisältömarkkinointia vastaamaan enemmän asiakkaiden tarpeita.