Liikuntatapahtuman kehittäminen osallistujakokemusten avulla - Case Likkojen Lenkki
Melasniemi, Taru (2016)
Melasniemi, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia osallistujien odotuksia liikunnallisilta yleisötapahtumilta ja tehdä kehitysehdotuksia tapahtuman kehittämistä varten. Työn toimeksiantaja oli Tapahtumatuotanto Voltti Oy, joka toimii vastuullisena järjestäjänä Likkojen Lenkki -tapahtumissa. Tavoitteena oli tutkia osallistujien odotuksia, toiveita, mielikuvia ja kokemuksia kyselyn avulla ja analysoida saatuja tuloksia. Tavoitteena oli myös antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla tapahtumasta voidaan kehittää enemmän osallistujien odotuksia vastaava ja tehdä osallistujien kokemuksesta vieläkin parempi. Tavoitteena oli myös selvittää tarkemmin mistä odotukset muodostuvat ja mitkä asiat niihin vaikuttavat.
Opinnäytetyön toimintaympäristö rakentui liikunnallisten yleisötapahtumien ympärille. Tapahtumalla on paljon kilpailijoita, esimerkiksi Naisten Kymppi- ja Kuntovitonen –tapahtumat. Teoreettinen viitekehys muodostui odotusten ja odotukset muodostavien tekijöiden ympärille, kuten mielikuva, motivaatio, asiakaskokemus. Tämän lisäksi tutkittiin tyytyväisyyttä tapahtuman ohjelmasisältöön.
Osallistujien odotuksia selvitettiin verkkopohjaisen kyselyn avulla. Kysely lähetettiin tapahtuman sähköisen uutiskirjeen mukana Tampereen, Jyväskylän ja Oulun ryhmänvetäjille. Vastata pystyi rajoitetun ajan, jonka kuluessa saatiin 147 vastausta. Kyselyssä oli pääasiassa avoimia kysymyksiä, mutta osallistujien vastauksia kartoitettiin myös asteikkopohjaisten väittämien avulla. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden toiveita ja kokemuksia tapahtumaan liittyen.
Keskeisimmät tulokset liittyivät tapahtuman tunnelmaan ja yhdessäoloon. Tunnelman koettiin jäävän eniten mieleen, ja suurimmat odotukset kohdistuivat mukavaan yhdessäoloon sekä tapahtuman esiintyjiin. Tapahtuman piristävä ja rentouttava vaikutus oli vastaajille tärkeää. Hyvinvointiteema nousi tuloksissa esille usein. Ohjelmasisältöön toivottiin paljon uusia hyvinvointi- ja terveyselementtejä, kuten ryhmäliikunnan näytetunteja ja terveystuotteiden esittelyä. Osallistujien kokemus tapahtumasta oli pääosin positiivinen, mutta kehitettävää oli vielä esimerkiksi ajoittaisessa sekavuudessa ja lenkkireiteille lähdöissä.
Tapahtumaan kehittämiseen ehdotettiin kohderyhmän laajennusta esimerkiksi opiskelijahinnan ja esiintyjän avulla sekä hyvinvointiteeman lisäämistä kaikkiin päivän toimintoihin. Ehdotuksena oli kehittää tapahtumasta täysin terveyteen ja hyvinvointiin profiloituva tapahtuma innostavaa esiintyjää unohtamatta. Ehdotuksena oli myös panostaa kokonaisvaltaisesti Tampereen ja Oulun tapahtumiin Jyväkylän tapahtuman pienen koon takia. Ehdotuksena oli myös siirtää Oulun tapahtuman ajankohta loppukevääseen tai alkukesään, sillä tällä hetkellä tapahtuman ajankohta on kesälomakaudella. Tapahtumaan ehdotettiin myös yhteisen tekemisen ja kisailujen suunnittelua, sillä yhdessäolo ja yhteishengen kohottaminen nousivat tuloksissa suureen arvoon. Jatkotutkimusaiheena voisi olla asiakasymmärryksen lisääminen kysymällä vastaajilta, minkälaisen kokonaisuuden he tapahtumapäivästä muodostaisivat.
Opinnäytetyön toimintaympäristö rakentui liikunnallisten yleisötapahtumien ympärille. Tapahtumalla on paljon kilpailijoita, esimerkiksi Naisten Kymppi- ja Kuntovitonen –tapahtumat. Teoreettinen viitekehys muodostui odotusten ja odotukset muodostavien tekijöiden ympärille, kuten mielikuva, motivaatio, asiakaskokemus. Tämän lisäksi tutkittiin tyytyväisyyttä tapahtuman ohjelmasisältöön.
Osallistujien odotuksia selvitettiin verkkopohjaisen kyselyn avulla. Kysely lähetettiin tapahtuman sähköisen uutiskirjeen mukana Tampereen, Jyväskylän ja Oulun ryhmänvetäjille. Vastata pystyi rajoitetun ajan, jonka kuluessa saatiin 147 vastausta. Kyselyssä oli pääasiassa avoimia kysymyksiä, mutta osallistujien vastauksia kartoitettiin myös asteikkopohjaisten väittämien avulla. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden toiveita ja kokemuksia tapahtumaan liittyen.
Keskeisimmät tulokset liittyivät tapahtuman tunnelmaan ja yhdessäoloon. Tunnelman koettiin jäävän eniten mieleen, ja suurimmat odotukset kohdistuivat mukavaan yhdessäoloon sekä tapahtuman esiintyjiin. Tapahtuman piristävä ja rentouttava vaikutus oli vastaajille tärkeää. Hyvinvointiteema nousi tuloksissa esille usein. Ohjelmasisältöön toivottiin paljon uusia hyvinvointi- ja terveyselementtejä, kuten ryhmäliikunnan näytetunteja ja terveystuotteiden esittelyä. Osallistujien kokemus tapahtumasta oli pääosin positiivinen, mutta kehitettävää oli vielä esimerkiksi ajoittaisessa sekavuudessa ja lenkkireiteille lähdöissä.
Tapahtumaan kehittämiseen ehdotettiin kohderyhmän laajennusta esimerkiksi opiskelijahinnan ja esiintyjän avulla sekä hyvinvointiteeman lisäämistä kaikkiin päivän toimintoihin. Ehdotuksena oli kehittää tapahtumasta täysin terveyteen ja hyvinvointiin profiloituva tapahtuma innostavaa esiintyjää unohtamatta. Ehdotuksena oli myös panostaa kokonaisvaltaisesti Tampereen ja Oulun tapahtumiin Jyväkylän tapahtuman pienen koon takia. Ehdotuksena oli myös siirtää Oulun tapahtuman ajankohta loppukevääseen tai alkukesään, sillä tällä hetkellä tapahtuman ajankohta on kesälomakaudella. Tapahtumaan ehdotettiin myös yhteisen tekemisen ja kisailujen suunnittelua, sillä yhdessäolo ja yhteishengen kohottaminen nousivat tuloksissa suureen arvoon. Jatkotutkimusaiheena voisi olla asiakasymmärryksen lisääminen kysymällä vastaajilta, minkälaisen kokonaisuuden he tapahtumapäivästä muodostaisivat.