Fysisk aktivitetsrådgivning i omvårdnaden
Eriksson, Carina; Moskalets, Olena (2016)
Eriksson, Carina
Moskalets, Olena
Högskolan på Åland
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710265
Tiivistelmä
Trots nationella mål om att finländare skall röra sig mer och sitta mindre är finska vuxna fysiskt aktiva endast 20 % av sin tid. Genom att motivera till hälsofrämjande fysisk aktivitetsnivå kan sjukskötare minska lidandet som icke-smittsamma sjukdomar medför för patienter. FaR (fysisk aktivitet på recept/liikkumuisresepti) är en metod som inkluderar skriftlig information, motiverande samtal och planerad uppföljning och ökar följsamheten hos patienten. Barbara Carpers teori om kunskapsmönster används som teoretisk referensram.
Syftet med arbetet är att belysa faktorer som påverkar omvårdnadspersonalens kunskap i att använda fysisk aktivitetsrådgivning i omvårdnaden.
Metoden är en systematisk litteraturöversikt med både kvalitativa och kvantitativa studier.
Resultatet visar ett behov av evidensbaserad kunskap i främjandet av fysiska aktiviteter och att olika faktorer påverkar sjukskötaren i det kliniska arbetet. Omvårdnadspersonalens empiriska kunskap visade skillnader i utbildning, kompetens i att kunna föreslå lämplig fysisk aktivitet och kunskap om hälsoeffekter av fysiska aktiviteter. Struktur i omvårdnaden framstod som en viktig faktor. Det framkom osäkerhet gällande bedömningsmetoder och rådgivningsmetoder, gällande ansvar samt osäkerhet gällande samarbete med andra professioner och olika organisationer i samhället, men erkännande att främjandet av fysiska aktiviteter är en del av arbetet. De upplevde tidsbrist i relation till det tidskrävande arbete fysisk aktivitetsrådgivning är. Omvårdnadspersonalens attityd påverkar omvårdnaden. Bland annat framkom faktorer som personligt intresse och förförståelse av fysiska aktiviteter samt patientens motivation.
Slutsatsen är att det är av vikt att det inom organisationen erbjuds utbildning i fysisk aktivitetsrådgivning till personal för att öka integreringen av detta. Kunskapen är ett verktyg för personalen enligt Barbara Carper. Despite national aims that Finns should move more and sit less Finnish adults are physically active only 20 % of their time. By motivating to healthenhancing physical activity levels nurses may reduce suffering from noncontagious diseases for patients. PaP (physical activity on prescription) is a method which includes written information, motivational interviewing and planned followup. PaP increases compliance of the patient. Barbara Carper’s theory “Patterns Knowing in Nursing” is used as a theoretical framework.
The aim of this work is to highlight factors that affect the nursing staff’s knowledge of using physical activity counseling in nursing.
The method is a systematic review of qualitative and quantitative studies.
The result shows a need for evidencebased knowledge in promotion of physical activities and various factors affecting the nurse in clinical work. Nursing staff’s empirical knowledge revealed differences in education, competence to propose appropriate physical activity and knowledge of the health effects of physical activities. Structure in caring emerged as an important factor. It emerged that there was uncertainty regarding assessment and counseling practices, regarding responsibilities and regarding cooperation with other professions and various community organizations. Promotion of physical activities is a part of their work. Nurses experienced lack of time in relation to the timeconsuming work physical activity counseling is. The nursing staff’s attitudes affect their nursing care. Among other factors emerged that personal interest and prior understanding of physical activities and patient motivation are important.
The main finding is that it’s of importance that the organization offers education in physical activity counseling for staff to increase the integration of this. Knowledge is a tool for the staff, according to Barbara Carper.
Syftet med arbetet är att belysa faktorer som påverkar omvårdnadspersonalens kunskap i att använda fysisk aktivitetsrådgivning i omvårdnaden.
Metoden är en systematisk litteraturöversikt med både kvalitativa och kvantitativa studier.
Resultatet visar ett behov av evidensbaserad kunskap i främjandet av fysiska aktiviteter och att olika faktorer påverkar sjukskötaren i det kliniska arbetet. Omvårdnadspersonalens empiriska kunskap visade skillnader i utbildning, kompetens i att kunna föreslå lämplig fysisk aktivitet och kunskap om hälsoeffekter av fysiska aktiviteter. Struktur i omvårdnaden framstod som en viktig faktor. Det framkom osäkerhet gällande bedömningsmetoder och rådgivningsmetoder, gällande ansvar samt osäkerhet gällande samarbete med andra professioner och olika organisationer i samhället, men erkännande att främjandet av fysiska aktiviteter är en del av arbetet. De upplevde tidsbrist i relation till det tidskrävande arbete fysisk aktivitetsrådgivning är. Omvårdnadspersonalens attityd påverkar omvårdnaden. Bland annat framkom faktorer som personligt intresse och förförståelse av fysiska aktiviteter samt patientens motivation.
Slutsatsen är att det är av vikt att det inom organisationen erbjuds utbildning i fysisk aktivitetsrådgivning till personal för att öka integreringen av detta. Kunskapen är ett verktyg för personalen enligt Barbara Carper.
The aim of this work is to highlight factors that affect the nursing staff’s knowledge of using physical activity counseling in nursing.
The method is a systematic review of qualitative and quantitative studies.
The result shows a need for evidencebased knowledge in promotion of physical activities and various factors affecting the nurse in clinical work. Nursing staff’s empirical knowledge revealed differences in education, competence to propose appropriate physical activity and knowledge of the health effects of physical activities. Structure in caring emerged as an important factor. It emerged that there was uncertainty regarding assessment and counseling practices, regarding responsibilities and regarding cooperation with other professions and various community organizations. Promotion of physical activities is a part of their work. Nurses experienced lack of time in relation to the timeconsuming work physical activity counseling is. The nursing staff’s attitudes affect their nursing care. Among other factors emerged that personal interest and prior understanding of physical activities and patient motivation are important.
The main finding is that it’s of importance that the organization offers education in physical activity counseling for staff to increase the integration of this. Knowledge is a tool for the staff, according to Barbara Carper.