Hävikinhallinta case vähittäistavarakauppa
Patronen, Petra (2016)
Patronen, Petra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710263
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten case-yrityksen päivittäisissä toiminnoissa syntyy hävikkiä ja miten hävikin syntyä pyritään ehkäisemään. Tutkimuksen tarkoituksena annettiin kehitysideoita vähittäistavarakaupan hävikinhallintaan. Tutkimuksen tavoitteena selvitettiin, miten yrityksen hävikinhallintaa voitaisiin kehittää, ja tulosten pohjalta yritykselle annettiin asiaan liittyen toimintaehdotuksia ja kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016.
Tutkimuksen teoriaosuudessa kerrottiin hävikinhallinnasta. Teoriaosuuden alussa käsiteltiin hävikkiä yleisesti ja mitä se tarkoittaa vähittäistavarakaupassa. Tämän jälkeen käytiin läpi myös, miten hävikki tunnistetaan sekä millaisilla keinoilla hävikkiä hallitaan. Teoriaosuuden kolmannessa osiossa kerrottiin yleisesti budjetista ja budjetoinnista. Lisäksi budjettiseurantaa käsiteltiin lyhyesti hävikinnäkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluiden ja kyselylomakkeiden avulla. Kysymykset laadittiin teoriaosuuden perusteella. Haastattelurunko toimi suuntaa-antavana ja haastattelut toteutettiin vapaamuotoisena keskusteluna. Tutkimuksen kohderyhmä oli case-yrityksen vakituiset työntekijät. Tutkimukseen osallistuivat yrityksen kaikki työntekijät ja myymälän esimies. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuussa 2016.
Tutkimuksen empiriaosassa selvitettiin, mitä mieltä yrityksen työntekijät ovat hävikinhallinnasta ja miten he huomioivat tämän omassa työssään. Tutkittavien vastaukset olivat kattavia. Tulosten avulla saatiin selkeä kokonaiskuva yrityksen tämän hetkisestä hävikinhallinnasta. Tutkittavat olivat yhteisesti sitä mieltä, että myymälän hävikinhallinta on hyvällä mallilla ja pienillä muutoksilla hävikinmäärä saataisiin laskemaan entisestään.
Tutkimuksen teoriaosuudessa kerrottiin hävikinhallinnasta. Teoriaosuuden alussa käsiteltiin hävikkiä yleisesti ja mitä se tarkoittaa vähittäistavarakaupassa. Tämän jälkeen käytiin läpi myös, miten hävikki tunnistetaan sekä millaisilla keinoilla hävikkiä hallitaan. Teoriaosuuden kolmannessa osiossa kerrottiin yleisesti budjetista ja budjetoinnista. Lisäksi budjettiseurantaa käsiteltiin lyhyesti hävikinnäkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluiden ja kyselylomakkeiden avulla. Kysymykset laadittiin teoriaosuuden perusteella. Haastattelurunko toimi suuntaa-antavana ja haastattelut toteutettiin vapaamuotoisena keskusteluna. Tutkimuksen kohderyhmä oli case-yrityksen vakituiset työntekijät. Tutkimukseen osallistuivat yrityksen kaikki työntekijät ja myymälän esimies. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuussa 2016.
Tutkimuksen empiriaosassa selvitettiin, mitä mieltä yrityksen työntekijät ovat hävikinhallinnasta ja miten he huomioivat tämän omassa työssään. Tutkittavien vastaukset olivat kattavia. Tulosten avulla saatiin selkeä kokonaiskuva yrityksen tämän hetkisestä hävikinhallinnasta. Tutkittavat olivat yhteisesti sitä mieltä, että myymälän hävikinhallinta on hyvällä mallilla ja pienillä muutoksilla hävikinmäärä saataisiin laskemaan entisestään.