När publiken blir deltagare : dramapedagogik i föreställningen Trådar från Brott och straff
Rautoma, Heini (2016)
Rautoma, Heini
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710240
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkin miten nuoren yleisön saa pohtimaan yhteiskunnallisia kysymyksiä ja keskustelemaan niistä teatteriesityksen aikana.
Tämän työn tarkoitus on syventää ymmärrystäni interaktiivisesta teatterista, jossa on pedagoginen tavoite. Olen määritellyt käsitteitä draaman ja teatterin kentältä ja tarkastellut, miten olen käyttänyt niitä taiteellisessa lopputyössäni. Kuvailen yleisön osallistumista esityksessä Trådar från Brott och straff vertailemalla teatteriesityksen rakennetta draamapedagogisiin teorioihin, erityisesti Teatteri Opetuksessa- metodiin, TO. Olen myös käyttänyt kirjallista ja suullista palautetta kohderyhmältä, muulta yleisöltä ja opinnäytetyön ohjaajilta.
Tutkimuksen ajankohtana Trådar från Brott och straff-esitys on esitetty kolme kertaa ja uutta esityskautta valmistellaan. Työryhmä koostuu viidestä näyttelijästä. Minä olen dramaturgi ja ohjaaja. Kohderyhmä on nuoriso.
Totean, että esityksen draamapedagogiset osat olivat vähäisiä ja että ne eivät menneet tarpeeksi syvälle, jotta tavoite yleisön pohdiskelusta ja arvojen keskustelemisesta toteutuisi. Tämä johtui muun muassa siitä, että työtyhmällä oli vaikeuksia hahmottaa jokerin (facilator) tehtävä ja siitä, että minä ohjaajana en täsmentänyt teemaa tarpeeksi tarkkaan.
Annan tässä työssä ehdotuksia siitä, miten voisimme laajentaa esityksen syventäviä osia. Tärkeintä on tarkentaa esityksen kysymyksiä ja harjoitella näyttelijä-opettajan työtä.
Tämän työn tarkoitus on syventää ymmärrystäni interaktiivisesta teatterista, jossa on pedagoginen tavoite. Olen määritellyt käsitteitä draaman ja teatterin kentältä ja tarkastellut, miten olen käyttänyt niitä taiteellisessa lopputyössäni. Kuvailen yleisön osallistumista esityksessä Trådar från Brott och straff vertailemalla teatteriesityksen rakennetta draamapedagogisiin teorioihin, erityisesti Teatteri Opetuksessa- metodiin, TO. Olen myös käyttänyt kirjallista ja suullista palautetta kohderyhmältä, muulta yleisöltä ja opinnäytetyön ohjaajilta.
Tutkimuksen ajankohtana Trådar från Brott och straff-esitys on esitetty kolme kertaa ja uutta esityskautta valmistellaan. Työryhmä koostuu viidestä näyttelijästä. Minä olen dramaturgi ja ohjaaja. Kohderyhmä on nuoriso.
Totean, että esityksen draamapedagogiset osat olivat vähäisiä ja että ne eivät menneet tarpeeksi syvälle, jotta tavoite yleisön pohdiskelusta ja arvojen keskustelemisesta toteutuisi. Tämä johtui muun muassa siitä, että työtyhmällä oli vaikeuksia hahmottaa jokerin (facilator) tehtävä ja siitä, että minä ohjaajana en täsmentänyt teemaa tarpeeksi tarkkaan.
Annan tässä työssä ehdotuksia siitä, miten voisimme laajentaa esityksen syventäviä osia. Tärkeintä on tarkentaa esityksen kysymyksiä ja harjoitella näyttelijä-opettajan työtä.