Ravintolaliikeidean kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen
Purhonen, Susanna (2016)
Purhonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kasvisruokaravintolan liikeidea palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyössä keskitytään liikeidean perusedellytyksiin vastaten kysymyksiin, kuten mitä ravintola asiakkailleen tarjoaa, kuinka yritys toimii ja ketkä kuuluvat ravintolan kohderyhmään. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda teorian ja toiminnallisen osuuden kautta pohja ravintola-alan yrityksen perustamista varten, jota työn tekijä voi mahdollisesti hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee teoriaa ravintola-alan tarjoamista yrittäjyysmahdollisuuksista, liikeidean kehittämisestä, yrityksen toiminta-ajatuksesta, visiosta, arvoista sekä strategiasta. Myöhemmin opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi tärkeimpiä ravintolan toimintaan vaikuttavia lainsäädäntöjä sekä lupia. Seuraavaksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ravintolan tarjoomaa, asiakasta ja asiakkaan eri rooleja, kohderyhmää, asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan kokemaa palvelunlaatua. Lopuksi teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan yrityksen rahoitusmahdollisuuksia.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallisessa osiossa käytetään hyväksi Ojasalon neliosaista palvelumuotoilun mallia, käyttäen tärkeimpinä tutkimusmenetelminä havainnointia, kyselyä sekä teemahaastattelua. Muina palvelumuotoilun menetelminä käytetään asiakasprofiileita, menuehdotuksia visualisoimaan liikeidean tarjoomaa, sekä Business Model Canvas – työkalua, joka havainnollistaa kehitettävää liikeideaa.
Havainnoinnin, kyselyn ja teemahaastattelun menetelmin kerätystä asiakastiedosta rakentui kehitysideoita, joita hyödynnettiin liikeidean asiakaslähtöisessä kehittämistyössä. Asiakasprofiilien avulla konkretisoitiin liikeidean kohderyhmä, jonka tarpeisiin keskitytään. Menuehdotukset perustuvat asiakastutkimuksessa kerättyihin ideoihin ja visualisoivat liikeidean tarjontaa. Liikeidean ja sen osa-alueiden havainnollistamiseksi laadittiin Business Model Canvas, jonka luomisessa hyödynnettiin havainnoinnin, kyselyn ja teemahaastattelun avulla kerättyä asiakastietoa ja kehitysideoita.
Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää, mikäli liikeideaa lähdetään jatkossa kehittämään liiketoimintasuunnitelmaksi. Toiminnallisen opinnäytetyön aihe rajattiin käsittelemään liikeidean kehittämistä, ei itse liiketoimintasuunnitelman laatimista. Työssä ei ole keskitytty perusteellisesti rahoituksen järjestämiseen eikä liiketoimintasuunnitelman tärkeimpiin laskelmiin, jotka ovat tärkeitä yritystoiminnan lähtökohtia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee teoriaa ravintola-alan tarjoamista yrittäjyysmahdollisuuksista, liikeidean kehittämisestä, yrityksen toiminta-ajatuksesta, visiosta, arvoista sekä strategiasta. Myöhemmin opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi tärkeimpiä ravintolan toimintaan vaikuttavia lainsäädäntöjä sekä lupia. Seuraavaksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ravintolan tarjoomaa, asiakasta ja asiakkaan eri rooleja, kohderyhmää, asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan kokemaa palvelunlaatua. Lopuksi teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan yrityksen rahoitusmahdollisuuksia.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallisessa osiossa käytetään hyväksi Ojasalon neliosaista palvelumuotoilun mallia, käyttäen tärkeimpinä tutkimusmenetelminä havainnointia, kyselyä sekä teemahaastattelua. Muina palvelumuotoilun menetelminä käytetään asiakasprofiileita, menuehdotuksia visualisoimaan liikeidean tarjoomaa, sekä Business Model Canvas – työkalua, joka havainnollistaa kehitettävää liikeideaa.
Havainnoinnin, kyselyn ja teemahaastattelun menetelmin kerätystä asiakastiedosta rakentui kehitysideoita, joita hyödynnettiin liikeidean asiakaslähtöisessä kehittämistyössä. Asiakasprofiilien avulla konkretisoitiin liikeidean kohderyhmä, jonka tarpeisiin keskitytään. Menuehdotukset perustuvat asiakastutkimuksessa kerättyihin ideoihin ja visualisoivat liikeidean tarjontaa. Liikeidean ja sen osa-alueiden havainnollistamiseksi laadittiin Business Model Canvas, jonka luomisessa hyödynnettiin havainnoinnin, kyselyn ja teemahaastattelun avulla kerättyä asiakastietoa ja kehitysideoita.
Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää, mikäli liikeideaa lähdetään jatkossa kehittämään liiketoimintasuunnitelmaksi. Toiminnallisen opinnäytetyön aihe rajattiin käsittelemään liikeidean kehittämistä, ei itse liiketoimintasuunnitelman laatimista. Työssä ei ole keskitytty perusteellisesti rahoituksen järjestämiseen eikä liiketoimintasuunnitelman tärkeimpiin laskelmiin, jotka ovat tärkeitä yritystoiminnan lähtökohtia.