Myynnin esimiestyön merkitys osaamisen johtamisessa ja työhyvinvoinnissa
Kokko, Henri (2016)
Kokko, Henri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610206
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myynnin esimiestyön merkitystä osaamisen johtamisessa ja työhyvinvoinnissa. Pääkäsitteet osaamisen johtamisen osalta olivat rekrytointi, työhön perehdytys, kehityskeskustelu ja työssä ohjaaminen. Työhyvinvoinnin osalta tarkastelun kohteena oli henkinen työhyvinvointi ja millä työkaluilla esimies voi vaikuttaa siihen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin oman kokemusperäisen tiedon yhdistämistä teoreettiseen lähdetietoon. Kokemusperäinen tieto pohjautuu kuuden vuoden kokemukseen myynnin esimiestehtävistä.
Tuloksena syntyi myynnin lähiesimiestehtävien tueksi tarkoitettu opas, eli tämä opin-näytetyö oli toiminnallinen. Oppaassa on osaamisen johtamiseen ja työhyvinvointiin liittyvää käytäntöön sovellettavaa tietoa. Opasta ei ole suunnattu minkään tietyn yrityksen tarpeita ja käytäntöjä vastaavaksi, vaan sen tavoitteena on tarjota pävittäistä työskentelyä tukevaa tietoa kuluttajamyynnissä toimivalle myynnin lähiesimiehelle. Useat työhyvinvointia käsittelevät asiat ovat kuitenkin sovellettavissa käytäntöön toimialasta riippumatta.
Tärkein johtopäätös opinnäytetyössä oli, että osaamisen johtaminen ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Työyhteisön suunnitellulla ammattitaidon ylläpidolla ja kehittämisellä on myös myönteiset vaikutukset henkilöstön työhyvinvointiin. Jatkotutkimusta varten tärkeänä nähtiin esimiestyötä kehittävä aihe, jossa kohderyhmänä olisi myynninalan ylempi johto.
Tuloksena syntyi myynnin lähiesimiestehtävien tueksi tarkoitettu opas, eli tämä opin-näytetyö oli toiminnallinen. Oppaassa on osaamisen johtamiseen ja työhyvinvointiin liittyvää käytäntöön sovellettavaa tietoa. Opasta ei ole suunnattu minkään tietyn yrityksen tarpeita ja käytäntöjä vastaavaksi, vaan sen tavoitteena on tarjota pävittäistä työskentelyä tukevaa tietoa kuluttajamyynnissä toimivalle myynnin lähiesimiehelle. Useat työhyvinvointia käsittelevät asiat ovat kuitenkin sovellettavissa käytäntöön toimialasta riippumatta.
Tärkein johtopäätös opinnäytetyössä oli, että osaamisen johtaminen ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Työyhteisön suunnitellulla ammattitaidon ylläpidolla ja kehittämisellä on myös myönteiset vaikutukset henkilöstön työhyvinvointiin. Jatkotutkimusta varten tärkeänä nähtiin esimiestyötä kehittävä aihe, jossa kohderyhmänä olisi myynninalan ylempi johto.