Lihavan lapsen hoito- terveydenhoitajan keinot lapsen ja perheen motivoinnissa
Harju, Jenni; Huhkio, Jenni (2016)
Harju, Jenni
Huhkio, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten Vantaan kaupungin alakoulun terveydenhoitajat motivoivat alakouluikäisiä lapsia ja heidän perheitään lapsen lihavuuden hoidossa. Tavoitteena oli saada uutta tietoa siitä, kuinka motivoida lapsia ja heidän perheitään, kartoittaa jo olemassa olevia keinoja sekä tukea terveydenhoitajia käyttämään niitä alakouluikäisen lapsen lihavuuden hoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kouluterveydenhuollon ja terveydenhoitajien kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemat keskittyivät motivoinnin keinoihin sekä siihen, mikä edistää terveydenhoitajien nykyisiä motivointityökaluja sekä tukee niitä tulevaisuudessa. Lisäksi käsiteltäviä teemoja olivat laajat terveystarkastukset, motivoiva haastattelu ja muutosvaihemalli. Analysoinnis-sa mukailimme induktiivista sisällönanalyysiä ja keskityimme tutkimuskysymykseen, millaisin keinoin kouluterveydenhoitaja motivoi perhettä ja lasta elämäntapamuutoksessa.
Terveydenhoitajat kertoivat puhuvansa positiivisista elämäntapamuutoksen vaikutuksista sekä etsivänsä lasten ja perheiden kanssa kiinnostavia ja hauskoja tapoja liikkua. Terveydenhoitajat kertoivat käyttävänsä konkreettista materiaalia ohjauksen ja motivoinnin tukena. Lisäksi terveydenhoitajat kartoittavat perheiden elämäntapoja ja ravitsemusta. Vanhempia motivoidessaan ja ohjatessaan terveydenhoitajat vetosivat terveysriskeihin ja teoriatietoon. Moniammatillista yhteistyötä terveydenhoitajat arvostivat varsinkin lääkärin kanssa. Keskustelutapana heillä oli motivoiva haastattelu, ja muutosvaihemalli oli apuna motivointikeinoja mietittäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemat keskittyivät motivoinnin keinoihin sekä siihen, mikä edistää terveydenhoitajien nykyisiä motivointityökaluja sekä tukee niitä tulevaisuudessa. Lisäksi käsiteltäviä teemoja olivat laajat terveystarkastukset, motivoiva haastattelu ja muutosvaihemalli. Analysoinnis-sa mukailimme induktiivista sisällönanalyysiä ja keskityimme tutkimuskysymykseen, millaisin keinoin kouluterveydenhoitaja motivoi perhettä ja lasta elämäntapamuutoksessa.
Terveydenhoitajat kertoivat puhuvansa positiivisista elämäntapamuutoksen vaikutuksista sekä etsivänsä lasten ja perheiden kanssa kiinnostavia ja hauskoja tapoja liikkua. Terveydenhoitajat kertoivat käyttävänsä konkreettista materiaalia ohjauksen ja motivoinnin tukena. Lisäksi terveydenhoitajat kartoittavat perheiden elämäntapoja ja ravitsemusta. Vanhempia motivoidessaan ja ohjatessaan terveydenhoitajat vetosivat terveysriskeihin ja teoriatietoon. Moniammatillista yhteistyötä terveydenhoitajat arvostivat varsinkin lääkärin kanssa. Keskustelutapana heillä oli motivoiva haastattelu, ja muutosvaihemalli oli apuna motivointikeinoja mietittäessä.