Verkostoituminen työelämässä yksilön näkökulmasta - ei pikavoittoja
Ojama, Juho (2016)
Lataukset:
Ojama, Juho
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610163
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, kuinka verkostoidutaan yritysmaailmassa. Tämän lisäksi halutaan ymmärtää kysymyksen taustoja, miksi verkostoidutaan, millaisin eri tavoin voidaan verkostoitua sekä mitkä ovat hyvän verkostoitujan ominaisuuksia. Lopputuloksena on käsitys siitä, mikä tekee hyvän verkostoitujan. Koska verkostoituminen on laaja ilmiö, keskityin rajaamaan työni vain asettamassani päätutkimuskysymyksessä sekä sen taustoihin viittaaviin apututkimuskysymyksiin. Tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisella puolistrukturoidulla haastattelututkimuksella.
Työssä selviää, että verkostoitumista voi tehdä monella eri tavalla ja apuvälineiden kuten sosiaalisen median käytöstä on hyötyä. Tärkeimpänä asiana tulee pitää mielessä oikeanlaiset arvot, syyt ja lähtökohdat verkostoitumiseen. Verkostoitumisessa ei ole kyse pikavoitoista, vaan se on pikemminkin pitkä ja antoisa tie niille jotka osaavat sitä arvostaa. Verkostoitumiseen tulee suhtautua vilpittömin ja aidoin asentein ja siltä tulee odottaa oppia, suhteita, apua sekä mahdollisuuksia toisten auttamiseen. Taloudellisen hyödyn saavuttaminen verkostoitumisen kautta ei tule olla tärkeimpänä motivaation lähteenä. Tästä huolimatta hyvällä tuurilla ja vilpittömällä mielellä saattaa joku joskus palkita auttajansa, vinkillä tai kaupalla jos toisella, sillä se joka antaa usein myös saa. Näin ollen parhaimmillaan verkostoituminen tuottaa yritykselle merkittävää lisäarvoa tarjoamalla hiljaista tietoa, oppia, rentoutumista ja mahdollisuuksia.
Verkostoitujalla ei ole yksiä oikeita ominaisuuksia jotka tekevät hänestä autuaan. Verkostoitumisessa nähdään silti hyödyksi sosiaalisuus, huumorintaju, pitkäjänteisyys sekä oikeanlaisten tavoitteiden ja arvojen noudattaminen. Hyvän verkostoitujan tekevät siis oikeat arvot, syyt ja tavoiteperät, eivät yksinomaan työkalut ja ominaisuudet.
Työssä selviää, että verkostoitumista voi tehdä monella eri tavalla ja apuvälineiden kuten sosiaalisen median käytöstä on hyötyä. Tärkeimpänä asiana tulee pitää mielessä oikeanlaiset arvot, syyt ja lähtökohdat verkostoitumiseen. Verkostoitumisessa ei ole kyse pikavoitoista, vaan se on pikemminkin pitkä ja antoisa tie niille jotka osaavat sitä arvostaa. Verkostoitumiseen tulee suhtautua vilpittömin ja aidoin asentein ja siltä tulee odottaa oppia, suhteita, apua sekä mahdollisuuksia toisten auttamiseen. Taloudellisen hyödyn saavuttaminen verkostoitumisen kautta ei tule olla tärkeimpänä motivaation lähteenä. Tästä huolimatta hyvällä tuurilla ja vilpittömällä mielellä saattaa joku joskus palkita auttajansa, vinkillä tai kaupalla jos toisella, sillä se joka antaa usein myös saa. Näin ollen parhaimmillaan verkostoituminen tuottaa yritykselle merkittävää lisäarvoa tarjoamalla hiljaista tietoa, oppia, rentoutumista ja mahdollisuuksia.
Verkostoitujalla ei ole yksiä oikeita ominaisuuksia jotka tekevät hänestä autuaan. Verkostoitumisessa nähdään silti hyödyksi sosiaalisuus, huumorintaju, pitkäjänteisyys sekä oikeanlaisten tavoitteiden ja arvojen noudattaminen. Hyvän verkostoitujan tekevät siis oikeat arvot, syyt ja tavoiteperät, eivät yksinomaan työkalut ja ominaisuudet.