Ravelia ja Hindemithiä alkutaipaleelle : Kuinka rikastuttaa viulun- ja alttoviulunsoiton alkeisopetusta 1900-luvun alkupuolen säveltäjien musiikilla
Lamminmäki, Laura (2016)
Lamminmäki, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610141
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsitään tapoja esitellä 1900-luvun alun säveltäjien musiikkia aloitteleville viulu- ja alttoviuluoppilaille. Työssä esitellään viulu- ja alttoviulukouluista sekä alkeisohjelmistovihkoista löytyviä 1900-luvun alkupuolen sävellyksiä ja niistä tehtyjä sovituksia. Materiaalia on etsitty käymällä läpi musiikkikorkeakoulujen kirjastojen sekä nuottikauppa Ostinaton tarjontaa. Lopussa esitellään kaksi itse tekemääni uutta harjoitusta, jotka voivat toimia oheismateriaalina, kun aikakauden musiikkiin tutustutaan kuuntelemalla tai soittamalla.
Työssä perustellaan aluksi 1900-luvun musiikin kuuntelemisen ja soittamisen hyötyjä oppilaalle soitonoppimisen eri osa-alueiden näkökulmista. Ensin pohditaan, kuinka oppilas voi innostua ja motivoitua uudenlaisesta musiikista ja saada sen osaksi elämäänsä ja ilmaisuaan. Seuraavaksi käsitellään vieraiden harmonioiden ja rytmiikan pedagogista mielekkyyttä ja kolmanneksi sitä, miten aikakauden musiikki voi innostaa ja auttaa soittotekniikan opettelussa.
1900-luvun alkupuolen säveltäjät ovat säveltäneet runsaasti suosittua ja värikästä musiikkia, josta osa on nimenomaan lapsille suunnattua. Käytössä olevien viulun ja alttoviulun alkeismateriaalien taidemusiikki on kuitenkin suurimmaksi osaksi peräisin 1600–1800-luvuilta. Erityisesti silloin, kun soittotunnit ovat ainoa osa lapsen tai aloittelevan aikuisen musiikkiharrastusta, soitonopettajan tehtäväksi jää esitellä musiikkia monipuolisesti. Opinnäytetyö auttaa viulun- tai alttoviulunsoitonopettajaa löytämään soittotunneille valmiita sovituksia ja kannustaa tekemään uusia. Soitettavien kappaleiden lisäksi työssä ehdotetaan teoksia, joita soittotunnilla voi kuunnella. Kun soitettava musiikki on oppilaalle ennestään vierasta, soittotunnilla on tärkeää tutustua musiikkiin ensin kuuntelemalla.
Työssä perustellaan aluksi 1900-luvun musiikin kuuntelemisen ja soittamisen hyötyjä oppilaalle soitonoppimisen eri osa-alueiden näkökulmista. Ensin pohditaan, kuinka oppilas voi innostua ja motivoitua uudenlaisesta musiikista ja saada sen osaksi elämäänsä ja ilmaisuaan. Seuraavaksi käsitellään vieraiden harmonioiden ja rytmiikan pedagogista mielekkyyttä ja kolmanneksi sitä, miten aikakauden musiikki voi innostaa ja auttaa soittotekniikan opettelussa.
1900-luvun alkupuolen säveltäjät ovat säveltäneet runsaasti suosittua ja värikästä musiikkia, josta osa on nimenomaan lapsille suunnattua. Käytössä olevien viulun ja alttoviulun alkeismateriaalien taidemusiikki on kuitenkin suurimmaksi osaksi peräisin 1600–1800-luvuilta. Erityisesti silloin, kun soittotunnit ovat ainoa osa lapsen tai aloittelevan aikuisen musiikkiharrastusta, soitonopettajan tehtäväksi jää esitellä musiikkia monipuolisesti. Opinnäytetyö auttaa viulun- tai alttoviulunsoitonopettajaa löytämään soittotunneille valmiita sovituksia ja kannustaa tekemään uusia. Soitettavien kappaleiden lisäksi työssä ehdotetaan teoksia, joita soittotunnilla voi kuunnella. Kun soitettava musiikki on oppilaalle ennestään vierasta, soittotunnilla on tärkeää tutustua musiikkiin ensin kuuntelemalla.