Sosiaalisen PR:n palvelutuotteistus Case: Yritys X
Anttila, Minna (2016)
Anttila, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen PR:n palvelutuotteet. Työssä on kuvattu tuotteistusprosessin eteneminen ideasta valmiiksi palveluksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin toimisto Yritys X. Työ oli opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle tarvelähtöinen, sillä yritys tarjosi jo sosiaalista PR:ää vastaavia palveluja, mutta heillä ei ollut selkeitä palvelupaketteja, joita he voisivat asiakkailleen tarjota. Palvelupaketit helpottavat myös konsernin, johon Yritys X kuuluu, yritysten keskinäistä myyntiä eli ristiinmyyntiä. Työn tavoitteeksi muodostui palvelukuvauksen luominen sekä palvelupakettien kehittäminen. Työn tavoitteena oli löytää myös perusteita sosiaalisen PR:n vaikuttavuudelle ja sen vaikutuksesta asiakkaan ostopolkuun. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämisprojektina.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on selitetty mitä sosiaalinen PR ja mitä ovat sosiaalinen media, blogit, vlogit ja vaikuttajamarkkinointi, joka on tärkeässä osassa Yritys X:n sosiaalisen PR:n tuotteistuksessa. Opinnäytetyössä on myös pohdittu sosiaalisen PR:n mahdollisuuksia asiakkaan ostopolun kautta, jolla hahmotetaan kuinka sosiaalista PR:ää voi hyödyntää osana muuta markkinointia, sekä esitellään tuotteistusprosessin teoriaa. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty painettuja teoksia sekä sähköisiä teoksia että artikkeleita. Työssä on hyödynnetty myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia, sosiaalisesta mediasta sekä blogeista ja vlogeista löydettyjä esimerkkejä toimivasta tai epäonnistuneesta markkinoinnista.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehittyi kolme palvelupakettia sekä sosiaalisen median vaikuttajapalveluita tarjoavien tahojen sekä sosiaalisen median vaikuttajien verkostojen benchmarking, jonka on tarkoitus helpottaa kampanjoiden suunnittelutyötä. Palvelupaketit mahdollistavat ristiinmyymisen konsernin yksiköiden välillä ja auttavat asiakkaita hahmottamaan millainen palvelu on kyseessä. Toimeksiantaja oli mukana tuotteistusprosessissa, joten lopputulos oli yrityksen tarpeita ja resursseja hyvin palveleva. Sosiaalisen PR:n palveluja ei ole vielä juurikaan tarjolla Suomessa, joten Yritys X sai hyvän aseman kilpailijoihinsa nähden vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijana.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on selitetty mitä sosiaalinen PR ja mitä ovat sosiaalinen media, blogit, vlogit ja vaikuttajamarkkinointi, joka on tärkeässä osassa Yritys X:n sosiaalisen PR:n tuotteistuksessa. Opinnäytetyössä on myös pohdittu sosiaalisen PR:n mahdollisuuksia asiakkaan ostopolun kautta, jolla hahmotetaan kuinka sosiaalista PR:ää voi hyödyntää osana muuta markkinointia, sekä esitellään tuotteistusprosessin teoriaa. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty painettuja teoksia sekä sähköisiä teoksia että artikkeleita. Työssä on hyödynnetty myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia, sosiaalisesta mediasta sekä blogeista ja vlogeista löydettyjä esimerkkejä toimivasta tai epäonnistuneesta markkinoinnista.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehittyi kolme palvelupakettia sekä sosiaalisen median vaikuttajapalveluita tarjoavien tahojen sekä sosiaalisen median vaikuttajien verkostojen benchmarking, jonka on tarkoitus helpottaa kampanjoiden suunnittelutyötä. Palvelupaketit mahdollistavat ristiinmyymisen konsernin yksiköiden välillä ja auttavat asiakkaita hahmottamaan millainen palvelu on kyseessä. Toimeksiantaja oli mukana tuotteistusprosessissa, joten lopputulos oli yrityksen tarpeita ja resursseja hyvin palveleva. Sosiaalisen PR:n palveluja ei ole vielä juurikaan tarjolla Suomessa, joten Yritys X sai hyvän aseman kilpailijoihinsa nähden vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijana.