Markkina-analyysi Länsi-Euroopan alueelle
Jaakkola, Kristina (2016)
Jaakkola, Kristina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on SSTec Oy:lta saatu toimeksianto, jossa selvitetään potentiaalia yrityksen tuotteille ja/tai projekteille Länsi-Euroopan markkinoilla. Länsi-Euroopan maista kohdemaiksi valittiin Saksa, Hollanti, Itävalta, Belgia ja Sveitsi.
SSTec Oy on vihtiläinen pk-yritys, joka on erikoistunut kivikorimuurien rakentamiseen ja on kehittänyt uuden, innovatiivisen kivikorien koneellisen täyttömenetelmän. Täyttömenetelmään kehitettyä konetta on käytetty projekteissa Suomessa ja Ruotsissa ja yrityksen intressit ovat hakea kasvua ja mahdollisuuksia jatkossa myös ulkomailta. Opinnäytetyötä varten on haastateltu SSTec Oy:n toimitusjohtaja, jolta on saatu hyvät evästeet opinnäytetyön aloittamiseksi
Opinnäytetyö on aloitettu keväällä 2016 ja se on myös valmistunut keväällä 2016.
Teoriakehyksessä käsitellään sidosryhmien teoriaa, joka luo pohjan yrityksen ja tuotteisiin tutustumiselle. SSTec Oy:n liiketoimintamallia ja sidosryhmiä tarkastellaan myös Business Model Canvaksen avulla, yritysten kansainvälistymisteoria luo pohjan yritysesittelylle ja kansainvälistymisen tarpeelle, lopuksi tarkastellaan markkina-analyysin perusteita.
Yrityksen toimintojen kartoittamiseksi ensin tarkasteltiin kotimaan- ja Länsi-Euroopan sidosryhmät, liiketoimintaamallia havainnollistettiin Business Model Canvaksen avulla ja lopuksi kartoitettiin markkina-analyysin avulla valittuja Länsi-Euroopan maita yrityksen potentiaalisina kohdemarkkinoina. Markkina-analyysin yhteydessä kartoitettiin myös Länsi-Euroopan alueella toimivat kilpailijat ja heidän tuotteet.
Markkina-analyysin tuloksena voidaan todeta, että alalla on paljon sekä kansainvälistä, että kansallista kilpailua ja useammat yritykset toimivatkin laajasti Euroopan alueella, monet toimivat sekä julkisella- että yksityissektorilla.
SSTec Oy:llä on käytössä ainutlaatuinen kivikorien koneellinen täyttömenetelmä, joka nopeuttaa kivimuurien rakentamista huomattavasti ja on kustannustehokas. Kohdemaiden markkina-analyyseista on käynyt ilmi, että kivikoreja käytetään Länsi-Euroopassa huomattavasti enemmän kuin Suomessa, eli potentiaalia ja samalla myös kilpailua löytyy paljon rajojemme ulkopuolelta.
Markkina-analyysin kohdemaista ei löytynyt selkeästi suositeltavaa maata, jota olisi voinut nostaa ylitse muiden, kaikista maista löytyy paljon potentiaalia ja kaikissa on myös omat haasteensa.
SSTec Oy on vihtiläinen pk-yritys, joka on erikoistunut kivikorimuurien rakentamiseen ja on kehittänyt uuden, innovatiivisen kivikorien koneellisen täyttömenetelmän. Täyttömenetelmään kehitettyä konetta on käytetty projekteissa Suomessa ja Ruotsissa ja yrityksen intressit ovat hakea kasvua ja mahdollisuuksia jatkossa myös ulkomailta. Opinnäytetyötä varten on haastateltu SSTec Oy:n toimitusjohtaja, jolta on saatu hyvät evästeet opinnäytetyön aloittamiseksi
Opinnäytetyö on aloitettu keväällä 2016 ja se on myös valmistunut keväällä 2016.
Teoriakehyksessä käsitellään sidosryhmien teoriaa, joka luo pohjan yrityksen ja tuotteisiin tutustumiselle. SSTec Oy:n liiketoimintamallia ja sidosryhmiä tarkastellaan myös Business Model Canvaksen avulla, yritysten kansainvälistymisteoria luo pohjan yritysesittelylle ja kansainvälistymisen tarpeelle, lopuksi tarkastellaan markkina-analyysin perusteita.
Yrityksen toimintojen kartoittamiseksi ensin tarkasteltiin kotimaan- ja Länsi-Euroopan sidosryhmät, liiketoimintaamallia havainnollistettiin Business Model Canvaksen avulla ja lopuksi kartoitettiin markkina-analyysin avulla valittuja Länsi-Euroopan maita yrityksen potentiaalisina kohdemarkkinoina. Markkina-analyysin yhteydessä kartoitettiin myös Länsi-Euroopan alueella toimivat kilpailijat ja heidän tuotteet.
Markkina-analyysin tuloksena voidaan todeta, että alalla on paljon sekä kansainvälistä, että kansallista kilpailua ja useammat yritykset toimivatkin laajasti Euroopan alueella, monet toimivat sekä julkisella- että yksityissektorilla.
SSTec Oy:llä on käytössä ainutlaatuinen kivikorien koneellinen täyttömenetelmä, joka nopeuttaa kivimuurien rakentamista huomattavasti ja on kustannustehokas. Kohdemaiden markkina-analyyseista on käynyt ilmi, että kivikoreja käytetään Länsi-Euroopassa huomattavasti enemmän kuin Suomessa, eli potentiaalia ja samalla myös kilpailua löytyy paljon rajojemme ulkopuolelta.
Markkina-analyysin kohdemaista ei löytynyt selkeästi suositeltavaa maata, jota olisi voinut nostaa ylitse muiden, kaikista maista löytyy paljon potentiaalia ja kaikissa on myös omat haasteensa.