Ylisukupolvisten mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa
Jyrkönen, Laura (2016)
Jyrkönen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kouluterveydenhoitajien kokemuksia ylisukupolvisten mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisemisestä, tunnistamisesta ja hoitamisesta sekä miten he kehittäisivät ylisukupolvisten mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyä. Tavoitteena oli selvittää tutkimustulosten pohjalta, miten voidaan kehittää ylisukupolvisten mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyä kouluterveydenhuollossa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi kahdeksan avointa kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Porin seudun ala- ja yläkoulujen kouluterveydenhoitajat (n=6). Tutkimusaineisto kerättiin syyskuun ja lokakuun alun 2015 aikana. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yleisimmät kouluterveydenhoitajan kohtaamat ylisukupolviset mielenterveys- ja päihdeongelmat olivat masennus, nuorena aloitettu päihteiden käyttö ja tupakointi. Ennaltaehkäisykeinoina oli keskustelu lasten kanssa, moniammatillinen yhteistyö sekä yhteistyö lastensuojelun kanssa. Yleensä terveydenhoitajat kuulevat ongelmista joko lapselta itseltään, vanhemmilta tai joltain ulkopuoliselta taholta. Lomakkeita oli riittävästi käytössä, mutta niiden epärehellinen täyttäminen koettiin ongelmaksi. Ongelmiin puuttumisen keinoina terveydenhoitajilla oli keskustelu, tuen tarjoaminen ja jatkohoitoon ohjaaminen. Terveydenhoitajat kehittäisivät ennaltaehkäisyä lisäämällä elämänkatsomus ja elämänhallinta tunteja opetusohjelmaan, järjestämällä yhteistyöpalavereja eri tahojen kesken, tapaamalla vanhempia useammin, käymällä kotikäynneillä sekä lisäämällä jokaiselle luokka-asteelle omat kaavakkeet mielialasta ja päihteistä.
Porissa on meneillään aiheeseen liittyvä Lapset puheeksi –koulutus. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, antaako koulutus lisää keinoja ja valmiuksia puuttua ylisukupolvisiin mielenterveys- ja päihdeongelmiin.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi kahdeksan avointa kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Porin seudun ala- ja yläkoulujen kouluterveydenhoitajat (n=6). Tutkimusaineisto kerättiin syyskuun ja lokakuun alun 2015 aikana. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yleisimmät kouluterveydenhoitajan kohtaamat ylisukupolviset mielenterveys- ja päihdeongelmat olivat masennus, nuorena aloitettu päihteiden käyttö ja tupakointi. Ennaltaehkäisykeinoina oli keskustelu lasten kanssa, moniammatillinen yhteistyö sekä yhteistyö lastensuojelun kanssa. Yleensä terveydenhoitajat kuulevat ongelmista joko lapselta itseltään, vanhemmilta tai joltain ulkopuoliselta taholta. Lomakkeita oli riittävästi käytössä, mutta niiden epärehellinen täyttäminen koettiin ongelmaksi. Ongelmiin puuttumisen keinoina terveydenhoitajilla oli keskustelu, tuen tarjoaminen ja jatkohoitoon ohjaaminen. Terveydenhoitajat kehittäisivät ennaltaehkäisyä lisäämällä elämänkatsomus ja elämänhallinta tunteja opetusohjelmaan, järjestämällä yhteistyöpalavereja eri tahojen kesken, tapaamalla vanhempia useammin, käymällä kotikäynneillä sekä lisäämällä jokaiselle luokka-asteelle omat kaavakkeet mielialasta ja päihteistä.
Porissa on meneillään aiheeseen liittyvä Lapset puheeksi –koulutus. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, antaako koulutus lisää keinoja ja valmiuksia puuttua ylisukupolvisiin mielenterveys- ja päihdeongelmiin.