Tehokas varainhankinta vapaaehtoisessa kehitysyhteistyöhankkeessa : Kapua-päähankkeet vuosina 2008-2015
Sivunen, Johanna (2016)
Sivunen, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610019
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten on saatu toteutettua mahdollisimman tehokas ja onnistunut Kapua-kehitysyhteistyövarainkeruuhanke. Kapuassa vapaaehtoiset suomalaiset keräävät varoja noin vuoden mittaisessa hankkeessa ja matkustavat hankkeen teemamaahan tutustumaan varojen käyttöön. Matkan aikana kohdataan myös Kapuan toinen haaste, vuorenhuipulle nousu. Huipun korkeus on yleensä sama kuin henkilökohtainen keräystavoite.
Tutkimus laadittiin Kapua/Aidventures Oy:n toimeksiantona. Tavoitteena oli selvittää, miten hanketta on onnistuneesti markkinoitu ja miten markkinointia on suunniteltu ja kohdennettu, mitkä olivat parhaat hankkeen myyntiargumentit, ja oliko matkalla ja sen ajankohdalla jokin erityinen vaikutus varainhankinnan onnistumiselle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia motivaatiotekijöitä Kapua-hankkeeseen osallistumiseen liittyy.
Hankkeita lähestyttiin vaikuttavan viestinnän, tehokkaan myyntityön ja motivoituneisuuden näkökulmista. Nämä kaikki ovat olennaisia hankkeen menestyksekkäässä läpiviennissä. Tutkimusaineiston muodostivat päähankkeiden lahjoitusraportit ja palautekyselyt vuosilta 2008-2015, joiden lisäksi aineistona käytettiin tätä tutkimusta varten päähankeosallistujille laadittuun kyselyyn saatuja vastauksia.
Aineiston perusteella varainhankinta ja hankkeen osallistujakohtainen keräystavoite sekä sen kanssa yksin jääminen koettiin ongelmiksi. Hankkeessa toivottiin vähemmän keskinäistä kilpailua ja enemmän yhteistyötä ja ryhmän hyödyntämistä. Kolme päämotivaatiotekijää olivat hyvän tekeminen, mielekäs kokonaisuus ja hankkeen teemamaa/hankematkakohde. Matkan ajankohdalla ei todettu olleen erityistä merkitystä varainhankinnan tehokkuuteen. Lisäksi useimmissa hankkeissa keräysaikaa päättyi pian matkan jälkeen, minkä vuoksi varainhankinta oli hankkeissa usein tehokkaampaa ennen matkaa kuin sen jälkeen.
Motivoituneisuus, innostuneisuus ja osaaminen ovat varainhankinnassa avainasemassa. Onnistumiseen tarvitaan perustyökalut, -tieto ja perehdytys työhön sekä tuki varainhankinnassa. Keskinäisen kilpailuasetelman purkaminen, yhteistyö ja ryhmän hyödyntäminen edesauttavat tavoitteen saavuttamisessa.
Tutkimus laadittiin Kapua/Aidventures Oy:n toimeksiantona. Tavoitteena oli selvittää, miten hanketta on onnistuneesti markkinoitu ja miten markkinointia on suunniteltu ja kohdennettu, mitkä olivat parhaat hankkeen myyntiargumentit, ja oliko matkalla ja sen ajankohdalla jokin erityinen vaikutus varainhankinnan onnistumiselle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia motivaatiotekijöitä Kapua-hankkeeseen osallistumiseen liittyy.
Hankkeita lähestyttiin vaikuttavan viestinnän, tehokkaan myyntityön ja motivoituneisuuden näkökulmista. Nämä kaikki ovat olennaisia hankkeen menestyksekkäässä läpiviennissä. Tutkimusaineiston muodostivat päähankkeiden lahjoitusraportit ja palautekyselyt vuosilta 2008-2015, joiden lisäksi aineistona käytettiin tätä tutkimusta varten päähankeosallistujille laadittuun kyselyyn saatuja vastauksia.
Aineiston perusteella varainhankinta ja hankkeen osallistujakohtainen keräystavoite sekä sen kanssa yksin jääminen koettiin ongelmiksi. Hankkeessa toivottiin vähemmän keskinäistä kilpailua ja enemmän yhteistyötä ja ryhmän hyödyntämistä. Kolme päämotivaatiotekijää olivat hyvän tekeminen, mielekäs kokonaisuus ja hankkeen teemamaa/hankematkakohde. Matkan ajankohdalla ei todettu olleen erityistä merkitystä varainhankinnan tehokkuuteen. Lisäksi useimmissa hankkeissa keräysaikaa päättyi pian matkan jälkeen, minkä vuoksi varainhankinta oli hankkeissa usein tehokkaampaa ennen matkaa kuin sen jälkeen.
Motivoituneisuus, innostuneisuus ja osaaminen ovat varainhankinnassa avainasemassa. Onnistumiseen tarvitaan perustyökalut, -tieto ja perehdytys työhön sekä tuki varainhankinnassa. Keskinäisen kilpailuasetelman purkaminen, yhteistyö ja ryhmän hyödyntäminen edesauttavat tavoitteen saavuttamisessa.