Muutosjohtaminen organisaatiomuutoksessa : case: Kirkon palvelukeskuksen asiakkaaksi siirtyminen
Sairanen, Maria (2016)
Sairanen, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610012
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten muutosjohtaminen on seurakuntatalouksissa onnistunut siirryttäessä palvelukeskuksen asiakkaaksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona. Toimeksiantaja valmistautuu organisaatiomuutokseen ja tarkoituksena on hyödyntää tutkimuksen tuloksia siirryttäessä Kirkon palvelukeskuksen asiakkaaksi ja myös mahdollisissa muissa tulevaisuuden organisaatiomuutoksissa.
Teoreettinen viitekehys esitellään kahdessa luvussa. Ensimmäisessä luvussa syvennytään muutoksen eri vaiheisiin ja esimiestyöhön muutosprosessissa, sekä tarkastellaan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitystä muutosvastarintaan ja sitoutumiseen. Toinen luku käsittelee palvelukeskusmallia julkisyhteisössä. Luvussa myös esitellään Kirkon palvelukeskus ja seurakunta, joka on julkisyhteisö.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitetään haastattelujen ja kyselyn avulla, miten ja millä keinoilla muutosjohtaminen on onnistunut palvelukeskuksen asiakkaaksi siirryttäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin neljän erikokoisen seurakuntatalouden talous- ja henkilöstöhallinnon 12 työntekijälle ja samaan aikaan toteutettiin neljä puolistrukturoitua talous- ja henkilöstöhallinnon esimiesten haastattelua samoissa seurakuntatalouksissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että palvelukeskukseen siirryttäessä viestinnän merkitys korostuu esimiehen ja alaisen välillä, mutta myös palvelukeskuksen ja seurakuntatalouden välillä. Johdon sitoutuminen muutokseen ja johtaminen muutoksessa koettiin tärkeäksi ja onnistuneeksi. Kaikissa seurakunnissa muutoksen myötä jalkautettujen uusien toimintatapojen siirtäminen osaksi toimintakulttuuria oli kuitenkin osittain kesken. Johtopäätöksenä esitetään, että muutoksen hyötynäkökulmia nostetaan paremmin esille ja muuttuneet toimenkuvat viimeistellään mahdollisuuksien mukaan paremmin osaamistasoa vastaaviksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muutoksen viimeisissä vaiheissa ja vastaavissa muutosprojekteissa.
Teoreettinen viitekehys esitellään kahdessa luvussa. Ensimmäisessä luvussa syvennytään muutoksen eri vaiheisiin ja esimiestyöhön muutosprosessissa, sekä tarkastellaan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitystä muutosvastarintaan ja sitoutumiseen. Toinen luku käsittelee palvelukeskusmallia julkisyhteisössä. Luvussa myös esitellään Kirkon palvelukeskus ja seurakunta, joka on julkisyhteisö.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitetään haastattelujen ja kyselyn avulla, miten ja millä keinoilla muutosjohtaminen on onnistunut palvelukeskuksen asiakkaaksi siirryttäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin neljän erikokoisen seurakuntatalouden talous- ja henkilöstöhallinnon 12 työntekijälle ja samaan aikaan toteutettiin neljä puolistrukturoitua talous- ja henkilöstöhallinnon esimiesten haastattelua samoissa seurakuntatalouksissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että palvelukeskukseen siirryttäessä viestinnän merkitys korostuu esimiehen ja alaisen välillä, mutta myös palvelukeskuksen ja seurakuntatalouden välillä. Johdon sitoutuminen muutokseen ja johtaminen muutoksessa koettiin tärkeäksi ja onnistuneeksi. Kaikissa seurakunnissa muutoksen myötä jalkautettujen uusien toimintatapojen siirtäminen osaksi toimintakulttuuria oli kuitenkin osittain kesken. Johtopäätöksenä esitetään, että muutoksen hyötynäkökulmia nostetaan paremmin esille ja muuttuneet toimenkuvat viimeistellään mahdollisuuksien mukaan paremmin osaamistasoa vastaaviksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muutoksen viimeisissä vaiheissa ja vastaavissa muutosprojekteissa.