IVALOn pop-up-myyntikalustemalliston suunnittelu
Kainulainen, Emmi (2016)
Kainulainen, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella myyntikalustemallisto IVALO-älypuhelinsovellukselle, joka myy suomalaisten nuorten suunnittelijoiden tuotteita. Sovellus lanseerataan Helsingissä kesällä 2016, ja sen lanseeraustilaisuuteen tarvitaan näyttävää myyntikalustemallistoa esiteltäville vaatekappaleille, asusteille ja mainosjulisteille. Tulevaisuudessa brändillä on myös messuosastoja sekä pop-up myymälöitä, joten myyntikalustemallistolle tulee tarvetta jatkossakin. Opinnäytetyössä pohdittiin IVALO-älypuhelinsovellukselle sopivinta esillepanoa tutkimalla jo olemassaolevia brändejä jotka imagoltaan vastaavat IVALOn brändiajattelua.
Tavoitteena oli siis toteuttaa IVALOlle näiden pohjalta monipuolinen kehysmallisto vaatteiden ja asusteiden esittelyyn sekä monipuolinen tilaohjelma kehysmalliston käyttöön erilaisilla messuosastoilla, pop-up-myymälöissä ja galleriatiloissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin jo olemassa olevien brändien myymälöiden kuvien vertailua ja analyysiä. Näiden perusteella päädyttiin luonnostelemaan vaaterekkiä ja -kehystä yksittäisten tuotteiden alleviivaamiseen myyntitilaan, sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan IVALOn arvomaailmaan sopiva kehysmallisto myymälöiden esillepanoon, sekä malliston muunneltavuus erilaisiin myyntitiloihin.
Lopputuloksena on monipuolinen kehysmallisto ja tilaohjelma joka soveltuu IVALO- älypuhelinsovelluksen muuttuviin tarpeisiin sekä messuosastoille, pop-up-myymälöihin että laajempiin tapahtumiin suuressa galleriatilassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kehysmalliston suunnitelman toteuttaneen IVALOn vaatimukset. Ehdotuksena myymäläsuunnittelua voitaisiin viedä pidemmälle ja suunnitella myös kivijalkamyymälöitä joissa tulee ottaa huomioon myös sovitus ja oleskelu. Opinnäytetyön merkitys alalle on suuri, sillä digitaaliseksi muuttuvassa myynnin ja markkinoinnin maailmassa on otettava uudella tavalla huomioon näyttävän esillepanon merkitys, kun ostajaan on tehtävä vaikutus jo heti ensitapaamisella.
Tavoitteena oli siis toteuttaa IVALOlle näiden pohjalta monipuolinen kehysmallisto vaatteiden ja asusteiden esittelyyn sekä monipuolinen tilaohjelma kehysmalliston käyttöön erilaisilla messuosastoilla, pop-up-myymälöissä ja galleriatiloissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin jo olemassa olevien brändien myymälöiden kuvien vertailua ja analyysiä. Näiden perusteella päädyttiin luonnostelemaan vaaterekkiä ja -kehystä yksittäisten tuotteiden alleviivaamiseen myyntitilaan, sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan IVALOn arvomaailmaan sopiva kehysmallisto myymälöiden esillepanoon, sekä malliston muunneltavuus erilaisiin myyntitiloihin.
Lopputuloksena on monipuolinen kehysmallisto ja tilaohjelma joka soveltuu IVALO- älypuhelinsovelluksen muuttuviin tarpeisiin sekä messuosastoille, pop-up-myymälöihin että laajempiin tapahtumiin suuressa galleriatilassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kehysmalliston suunnitelman toteuttaneen IVALOn vaatimukset. Ehdotuksena myymäläsuunnittelua voitaisiin viedä pidemmälle ja suunnitella myös kivijalkamyymälöitä joissa tulee ottaa huomioon myös sovitus ja oleskelu. Opinnäytetyön merkitys alalle on suuri, sillä digitaaliseksi muuttuvassa myynnin ja markkinoinnin maailmassa on otettava uudella tavalla huomioon näyttävän esillepanon merkitys, kun ostajaan on tehtävä vaikutus jo heti ensitapaamisella.