Mikä motivoi? : Tutkimus alan ammatillisista tapahtumista maatalousyrittäjille
Nieminen, Satu (2016)
Nieminen, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on lähtöisin työelämän tarpeesta tutkia maatalousyrittäjien motivaatiota osallistua heille tarjottaviin alan ammatillisiin tapahtumiin. Tutkimuksen tilaajana oli Pyhäjärven kaupungin maaseututoimi. Tutkimuskohteena oli motivaatio ja tutkimushaastateltavat valittiin paikkakunnilta Haapajärvi, Pyhäjärvi ja Reisjärvi. Näistä kunnista valittiin haastatteluihin 12 maatilaa, jokaisesta kunnasta 4 maatilaa. Haastatteluihin osallistui yhteensä 16 maatalousyrittäjää.
Tietoperusta on moderni motivaatiopsykologia ja tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä kokemusperäistä tietoa kuinka paljon maatalousyrittäjät ovat osallistuneet alan ammatillisiin tapahtumiin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset syntyivät haastattelujen analysoinnin ja tulkinnan myötä.
Maatalousyrittäjien täydennyskoulutus on oman aktiivisuuden varassa. Tutkimushaastatellut maatalousyrittäjät ovat aktiivisia tiedonhankinnassa ja tapahtumaosallistumisissa omien työ- ja aikarajoitteiden puitteissa. Suurin ongelma on aikataulutus ja sijaisten hankkiminen maatilalle poissaolojen ajaksi. Tiedon saaminen kustannuksista ja eri paikkakunnilla olevista tapahtumista on myös koettu ongelmalliseksi. Usein tapahtuu päällekkäisyyksiä. Koulutusten ja tapahtumien aikataulutuksessa maatalousyrittäjien työajat ja tuotantosuunnat pitää huomioida aiempaa paremmin aikatauluja suunnitellessa. Koulutussisällöt ja tapahtumien teemat pitää maatalousyrittäjien mielestä olla kohdennettu nykyistä enemmän erityisosaamista vaativiin asioihin.
Digitaalinen koulutus toisi tähän ratkaisun, jolloin he voisivat opiskella kiinnostavat asiat heille sopivalla ajalla lähtemättä maatilalta. Digitaalinen koulutus ei ole saanut vielä laajaa jalansijaa maatalousyrittäjien jatko- ja täydennyskoulutuksissa. Digitalisaation kehitys on ollut huomattavaa kaikkialla yhteiskunnassa 2000-luvulta lähtien. Seminaarit tietoverkossa, toisin sanoen webinaarit ovat vaihtoehdot ja mahdollisuus koulutusten järjestämisessä maatalousyrittäjille. Maatalousyrittäjien täsmäkoulutukset tullaan tulevaisuudessa järjestämään verkossa ja ne tulevat olemaan digitaalisena.
Tietoperusta on moderni motivaatiopsykologia ja tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä kokemusperäistä tietoa kuinka paljon maatalousyrittäjät ovat osallistuneet alan ammatillisiin tapahtumiin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset syntyivät haastattelujen analysoinnin ja tulkinnan myötä.
Maatalousyrittäjien täydennyskoulutus on oman aktiivisuuden varassa. Tutkimushaastatellut maatalousyrittäjät ovat aktiivisia tiedonhankinnassa ja tapahtumaosallistumisissa omien työ- ja aikarajoitteiden puitteissa. Suurin ongelma on aikataulutus ja sijaisten hankkiminen maatilalle poissaolojen ajaksi. Tiedon saaminen kustannuksista ja eri paikkakunnilla olevista tapahtumista on myös koettu ongelmalliseksi. Usein tapahtuu päällekkäisyyksiä. Koulutusten ja tapahtumien aikataulutuksessa maatalousyrittäjien työajat ja tuotantosuunnat pitää huomioida aiempaa paremmin aikatauluja suunnitellessa. Koulutussisällöt ja tapahtumien teemat pitää maatalousyrittäjien mielestä olla kohdennettu nykyistä enemmän erityisosaamista vaativiin asioihin.
Digitaalinen koulutus toisi tähän ratkaisun, jolloin he voisivat opiskella kiinnostavat asiat heille sopivalla ajalla lähtemättä maatilalta. Digitaalinen koulutus ei ole saanut vielä laajaa jalansijaa maatalousyrittäjien jatko- ja täydennyskoulutuksissa. Digitalisaation kehitys on ollut huomattavaa kaikkialla yhteiskunnassa 2000-luvulta lähtien. Seminaarit tietoverkossa, toisin sanoen webinaarit ovat vaihtoehdot ja mahdollisuus koulutusten järjestämisessä maatalousyrittäjille. Maatalousyrittäjien täsmäkoulutukset tullaan tulevaisuudessa järjestämään verkossa ja ne tulevat olemaan digitaalisena.