Valokuvaus helsinkiläisten yökerhojen Facebook-jälkimarkkinoinnissa
Osmo, Jani (2016)
Lataukset:
Osmo, Jani
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259749
Tiivistelmä
Valokuva on perinteinen tapa vangita hetkiä myöhemmin muisteltavaksi. Viime vuosina valokuvaus on tullut vauhdilla osaksi Suomen festivaalien sekä konserttien jälkimarkkinointia. Tapahtumissa on paikalla yksi tai useampi valokuvaaja joka ikuistaa tapahtuman sekä asiakkaiden tunnelmat. Kun yritys jakaa valokuvia sosiaalisessa mediassa muistetaan asiakkaita, luodaan uusille asiakkaille kattava kuva tunnelmasta sekä saadaan liikennettä julkaisijan sosiaalisen median kanaviin.
Tässä työssä tutkitaan miten valokuvaus on yleistyy yökerhojen jälkimarkkinoinnissa. Vielä tällä hetkellä valokuvauksen systemaattinen käyttäminen yökerhon jälkimarkkinoissa on hyvin harvinaista Suomessa. Työssä keskitytään kahteen helsinkiläiseen yökerhoon; Night People Groupin Tiger sekä Namuravintoloiden Namu. Näiden kahden yökerhon Facebook-sivuilla julkaistaan päällisin puolin hyvin suunniteltua jälkimarkkinointia valokuvien avulla. Tavoitteena on selvittää näyttääkö toiminta vielä tutkimuksen jälkeenkin suunnitelmalliselta. Lisäksi tutkitaan voisiko toimintaan kannustaa myös muita yökerhoja.
Tietoperustassa käsitellään tapahtuman jälkimarkkinointia sekä tapahtuman valokuvausta. Jälkimarkkinointia käsiteltäessä käydään läpi jälkimarkkinoinnin tarkoitus, sen kehitys sekä tapahtuman tyylin vaikutus jälkimarkkinointiin. Tapahtuman valokuvauksesta käsitellään tapahtumavalokuvauksen kehitystä lähihistoriassa, yleisyyttä sekä merkitystä jälkimarkkinoille.
Tutkimuksen on tarkoitus selvittää miten valokuvia käytetään helsinkiläisten yökerhojen jälkimarkkinoinnissa. Tätä tutkitaan selvittämällä millaisia valokuvia klubeista julkaistaan yökerhon Facebook-sivuilla, sekä kuinka suunnitelmallista jälkimarkkinointi valokuvien avulla on.
Tutkimus on rajattu kummankin yökerhon 10 viimeiseen vuonna 2015 julkaistuun valokuva-albumiin. Näin otokseksi saatiin yhteensä 1225 valokuvaa. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2016. Näin kuviin oli kertynyt jo hyvin pitkälti lopullinen tykkäys- ja kommentti-määrä. Tutkimusaineisto oli ajankohtaista.
Tutkimusmenetelminä käytetään valmiin aineiston tyypittelyä, kun kummankin yökerhon Facebook-sivustolla olevien valokuva-albumien kuvia tyypitellään eri kategorioihin esimerkiksi kuvissa esiintyvän sukupuolijakauman perusteella. Lisäksi käytetään puoli-strukturoitua sähköpostikyselyä, jolla selvitetään yökerhon edustajalta vastaako heidän suunnitelmansa aineiston tyypittelyn tuloksia. Lopuksi näiden perusteella tarkastellaan tutkimusongelmaa, eli miten valokuvia käytetään helsinkiläisten yökerhojen jälkimarkkinoinnissa.
Tässä työssä tutkitaan miten valokuvaus on yleistyy yökerhojen jälkimarkkinoinnissa. Vielä tällä hetkellä valokuvauksen systemaattinen käyttäminen yökerhon jälkimarkkinoissa on hyvin harvinaista Suomessa. Työssä keskitytään kahteen helsinkiläiseen yökerhoon; Night People Groupin Tiger sekä Namuravintoloiden Namu. Näiden kahden yökerhon Facebook-sivuilla julkaistaan päällisin puolin hyvin suunniteltua jälkimarkkinointia valokuvien avulla. Tavoitteena on selvittää näyttääkö toiminta vielä tutkimuksen jälkeenkin suunnitelmalliselta. Lisäksi tutkitaan voisiko toimintaan kannustaa myös muita yökerhoja.
Tietoperustassa käsitellään tapahtuman jälkimarkkinointia sekä tapahtuman valokuvausta. Jälkimarkkinointia käsiteltäessä käydään läpi jälkimarkkinoinnin tarkoitus, sen kehitys sekä tapahtuman tyylin vaikutus jälkimarkkinointiin. Tapahtuman valokuvauksesta käsitellään tapahtumavalokuvauksen kehitystä lähihistoriassa, yleisyyttä sekä merkitystä jälkimarkkinoille.
Tutkimuksen on tarkoitus selvittää miten valokuvia käytetään helsinkiläisten yökerhojen jälkimarkkinoinnissa. Tätä tutkitaan selvittämällä millaisia valokuvia klubeista julkaistaan yökerhon Facebook-sivuilla, sekä kuinka suunnitelmallista jälkimarkkinointi valokuvien avulla on.
Tutkimus on rajattu kummankin yökerhon 10 viimeiseen vuonna 2015 julkaistuun valokuva-albumiin. Näin otokseksi saatiin yhteensä 1225 valokuvaa. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2016. Näin kuviin oli kertynyt jo hyvin pitkälti lopullinen tykkäys- ja kommentti-määrä. Tutkimusaineisto oli ajankohtaista.
Tutkimusmenetelminä käytetään valmiin aineiston tyypittelyä, kun kummankin yökerhon Facebook-sivustolla olevien valokuva-albumien kuvia tyypitellään eri kategorioihin esimerkiksi kuvissa esiintyvän sukupuolijakauman perusteella. Lisäksi käytetään puoli-strukturoitua sähköpostikyselyä, jolla selvitetään yökerhon edustajalta vastaako heidän suunnitelmansa aineiston tyypittelyn tuloksia. Lopuksi näiden perusteella tarkastellaan tutkimusongelmaa, eli miten valokuvia käytetään helsinkiläisten yökerhojen jälkimarkkinoinnissa.