KANSANMUSIIKKIIN JA KLASSISEEN MUSIIKKIIN LIITETYT MIELIKUVAT : Kyselytutkimus viulunsoitonopettajille ja viuluoppilaiden huoltajille
Grekula, Elina (2016)
Grekula, Elina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259732
Tiivistelmä
Laadullisessa tapaustutkimuksessa kartoitettiin viulunsoitonopettajien ja viuluoppilaiden huoltajien mielikuvia klassisesta musiikista ja kansanmusiikista. Lisäksi selvitettiin, miten kohderyhmä kokee kansanmusiikin ja klassisen musiikin opetuksen kysynnän ja tarjonnan omilla kotipaikkakunnillaan.
Aineisto kerättiin Webropol-pohjaisella sähköisellä kyselylomakkeella marras-joulukuun vaihteessa 2015. Kyselyyn vastasi 24 opettajaa ja 48 huoltajaa eri puolilta Suomea. Informantteina toimivat lisäksi kaksi viulunsoitonopettajaa, Ritva Talvitie ja Piia Kleemola-Välimäki.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa opettajista ja huoltajista suhtautui positiivisesti sekä kansanmusiikkiin että klassiseen musiikkiin ja oli kiinnostuneita genrerajoja ylittävästä viulunsoitonopetuksesta ja yhtyemusisoinnista. Tärkeänä pidettiin sitä, että oppilas kehittyy soittotaidoissaan ja nauttii harrastuksestaan. Kysyntää ja tarjontaa klassisen ja kansanmusiikin opetukselle tuntuisi olevan.
Tutkimuksen perusteella opetuksen tavoitteet voitaisiin tiivistää seuraavasti: 1. Monipuolisuus, oppilaan innostuksen ylläpitäminen 2. Improvisointi, oppilaan luovuuden kehittäminen ja tukeminen 3. Ryhmäsoitto, oppilas pääsee soittamaan muiden kanssa ja oppii ryhmätyöskentelytaitoja 4. Soittotekniikan kehittäminen systemaattisesti, ”työkaluja soittajan työkalupakkiin” 5. Tasosuoritukset, oppilas tottuu tavoitteellisuuteen ja työn tekoon sekä 6. Yksilöllinen opetus. Kysely herätti kiinnostusta ja vastauksiin oli paneuduttu. Tuloksia voidaan hyödyntää viulunsoitonopetuksen kehittämistyössä.
Aineisto kerättiin Webropol-pohjaisella sähköisellä kyselylomakkeella marras-joulukuun vaihteessa 2015. Kyselyyn vastasi 24 opettajaa ja 48 huoltajaa eri puolilta Suomea. Informantteina toimivat lisäksi kaksi viulunsoitonopettajaa, Ritva Talvitie ja Piia Kleemola-Välimäki.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa opettajista ja huoltajista suhtautui positiivisesti sekä kansanmusiikkiin että klassiseen musiikkiin ja oli kiinnostuneita genrerajoja ylittävästä viulunsoitonopetuksesta ja yhtyemusisoinnista. Tärkeänä pidettiin sitä, että oppilas kehittyy soittotaidoissaan ja nauttii harrastuksestaan. Kysyntää ja tarjontaa klassisen ja kansanmusiikin opetukselle tuntuisi olevan.
Tutkimuksen perusteella opetuksen tavoitteet voitaisiin tiivistää seuraavasti: 1. Monipuolisuus, oppilaan innostuksen ylläpitäminen 2. Improvisointi, oppilaan luovuuden kehittäminen ja tukeminen 3. Ryhmäsoitto, oppilas pääsee soittamaan muiden kanssa ja oppii ryhmätyöskentelytaitoja 4. Soittotekniikan kehittäminen systemaattisesti, ”työkaluja soittajan työkalupakkiin” 5. Tasosuoritukset, oppilas tottuu tavoitteellisuuteen ja työn tekoon sekä 6. Yksilöllinen opetus. Kysely herätti kiinnostusta ja vastauksiin oli paneuduttu. Tuloksia voidaan hyödyntää viulunsoitonopetuksen kehittämistyössä.