Elektronisk marknadsföring av en turismdestination : Case Lovisa turistbyrå
Orava, Krista (2016)
Orava, Krista
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259715
Tiivistelmä
Betydelsen av elektronisk marknadsföring ökar konstant, eftersom människorna hela tiden spenderar allt mer tid på internet. Syftet med detta examensarbete är därför att ta reda på hur Lovisa stads turistbyrå bäst kan utnyttja och utveckla sin elektroniska mark-nadsföring, med tyngdpunkten på social media. Arbetets teoretiska del koncentrerar sig på elektronisk marknadsföring och konsumentbeteende. Bl.a. strategi för marknadsfö-ring på social media, konsumentens inverkan på elektronisk marknadsföring och seg-mentering av användare på social media är ämnen som kommer upp. En enkätundersök-ning på nätet har genomförts för att samla information om konsumenterna på social me-dia. Enkäten besvarades av 49 personer under sommaren 2015. Undersökningsresultaten visar att konsumenter i alla åldrar använder social media flera gånger per dag och vill hålla detta som en personlig plattform. Företag måste förtjäna sin plats där för att få föl-jare och uppmärksamhet. Att följa bekanta och att hitta intressant information är några av de viktigaste orsakerna till användning av social media. De som följer Visit Lovisa (Lovisa turistbyrå) på social media är i första hand nöjda med den information de hittar där, men de önskar aktivare uppdatering i varierande stil. Konklusioner för arbetet är att det för Lovisa turistbyrå lönar sig att satsa på de kanaler på social media de redan har, göra dem kändare och uppdatera aktivare. The importance of electronic marketing is growing constantly, as people are spending more and more time on the internet. The purpose of this thesis is therefore to find the best way to develop the use of social media marketing for Loviisa Tourist Office. The theoret-ical framework is based on e-marketing and consumer behavior. How to develop a strate-gy for social media marketing, the consumers impact on e-marketing and segmentation of online consumers are the main subjects. An internet survey has been conducted to gather information about consumers on social media. The survey was answered by 49 persons during the summer of 2015. The results show that consumers of all ages are using social media several times per day and they prefer to keep social media as a personal platform. Companies have to earn their place there amongst the consumers to get followers and at-tention. The main reasons for using social media are to follow friends and to find interest-ing information. Those who follow Visit Loviisa (Loviisa Tourist Office) on social media are mainly satisfied with the information they find there. They would however wish for updates more often and in a more varying style. Conclusions made based on the research is that the best thing for Loviisa Tourist Office would be to focus on the channels on so-cial media they already have and on making them more known. An important aspect would be to update more actively.