Moninaisuuden johtamisen valmennus : - piloteista asiantuntijapalveluksi
Franssila, Päivi (2016)
Franssila, Päivi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259654
Tiivistelmä
Työyhteisöjen moninaisuus kasvaa lähitulevaisuudessa merkittävästi työvoiman rakenteen ja työelämässä tapahtuvien suurten muutosten voimasta. Moninaisuus muodostuu yksilöiden ja organisaatioiden erilaisista ominaisuuksista, osaamisesta, elämäntilanteista ja kulttuurisista lähtökohdista. Hyvin johdettuna moninaisuus lisää organisaation hyvinvointia ja menestystä.
Tässä opinnäytetyössä tuotteistettiin tutkimuksellisen kehittämistyön viitekehyksessä Moninaisuuden johtamisen valmennusmalli Karelia-ammattikorkeakoulun asiantuntijapalvelujen tarjontaan. Mallin kehittämisessä hyödynnettiin kirjallisuutta sekä kokemuksia neljästä vuosina 2013 – 2015 Itä-Suomessa toteutetusta monialaisesta pilottivalmennuksesta.
Moninaisuuden johtamisen valmennusohjelman tavoitteena ovat kehittyneet valmiudet moninaisuuden johtamisessa. Asiakaslähtöistä ja yhteistoiminnallista valmennusmallia voidaan soveltaa koulutus- ja asiantuntijapalveluissa myös eri substanssialueilla.
Jatkossa tarvitaan lisää tietoa valmennusten tuloksellisuudesta pidemmällä aikavälillä sekä eri näkökulmista tarkasteltuna.
Tässä opinnäytetyössä tuotteistettiin tutkimuksellisen kehittämistyön viitekehyksessä Moninaisuuden johtamisen valmennusmalli Karelia-ammattikorkeakoulun asiantuntijapalvelujen tarjontaan. Mallin kehittämisessä hyödynnettiin kirjallisuutta sekä kokemuksia neljästä vuosina 2013 – 2015 Itä-Suomessa toteutetusta monialaisesta pilottivalmennuksesta.
Moninaisuuden johtamisen valmennusohjelman tavoitteena ovat kehittyneet valmiudet moninaisuuden johtamisessa. Asiakaslähtöistä ja yhteistoiminnallista valmennusmallia voidaan soveltaa koulutus- ja asiantuntijapalveluissa myös eri substanssialueilla.
Jatkossa tarvitaan lisää tietoa valmennusten tuloksellisuudesta pidemmällä aikavälillä sekä eri näkökulmista tarkasteltuna.