Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Case: Hiustalo Jes
Nyman, Anu (2016)
Nyman, Anu
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Hiustalo Jesille, joka on pieni parturi-kampaamo Ylivieskan keskustan tuntumassa. Yritys on perustettu vuonna 2002 ja omistajana on Anu Rautio. Omistajan lisäksi liikkeessä työskentelee kaksi muuta työntekijää. Hiustalo Jesin palve-luita ovat muun muassa hiusten leikkuut, värjäykset, permanentit, juhlakampaukset, hiusten pidennyk-set sekä erilaiset hiusten tehohoidot. Hiustalo Jesissä tehdään myös kulmien muotoilua sekä ripsien ja kulmien kestovärjäyksiä. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu suomalaisia tuotesarjoja kuten Sim, BPcare sekä KC Professional.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jolla saadaan uusia seuraajia sekä aktivoitua vanhoja seuraajia ja lisää näkyvyyttä yritykselle. Hiustalo Jes on sosiaalisessa mediassa mukana Facebookissa, Instagramissa sekä Pinterestissä, mutta näkyvyyden saaminen on jäänyt vähäiseksi. Yritykseltä löytyy myös internetistä omat kotisivut.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosio koostuu yleisesti markkinoin-nista ja sen kilpailukeinoista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista, sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman vaiheista. Empiirinen osuus sisältää sosiaalisen median markkinointisuunnitelman Hiustalo Jesille. Markkinointisuunnitelmassa on tarkasteltu yrityksen lähtö-kohta-analyysejä ja niistä koottu SWOT-analyysi. Tämän jälkeen haastattelun pohjalta on luotu yrityk-sen sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä laadittu toimenpiteet. Markkinointi-suunnitelmasta löytyy myös vuosikello sekä sisältökalenteri jokaiselle kuukaudelle.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jolla saadaan uusia seuraajia sekä aktivoitua vanhoja seuraajia ja lisää näkyvyyttä yritykselle. Hiustalo Jes on sosiaalisessa mediassa mukana Facebookissa, Instagramissa sekä Pinterestissä, mutta näkyvyyden saaminen on jäänyt vähäiseksi. Yritykseltä löytyy myös internetistä omat kotisivut.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosio koostuu yleisesti markkinoin-nista ja sen kilpailukeinoista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista, sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman vaiheista. Empiirinen osuus sisältää sosiaalisen median markkinointisuunnitelman Hiustalo Jesille. Markkinointisuunnitelmassa on tarkasteltu yrityksen lähtö-kohta-analyysejä ja niistä koottu SWOT-analyysi. Tämän jälkeen haastattelun pohjalta on luotu yrityk-sen sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä laadittu toimenpiteet. Markkinointi-suunnitelmasta löytyy myös vuosikello sekä sisältökalenteri jokaiselle kuukaudelle.