High Street muotijalkineen maahantuonti Suomeen
Kolmonen, Anne-Mari (2016)
Kolmonen, Anne-Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259636
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää miten muotijalkineita maahantuodaan Suomeen sekä mitä vaatimuksia muotiin ja maahantuontiin aloina kohdistuu. Tavoitteena oli tutustua muotijalkineen High Street markkinointisegmentin maahantuontiin erityisesti alan toimijoiden kautta. Tarkoituksena oli kohdentaa tutkimus ja haastattelut tiettyjen merkkien ja tyylien ympärille ja hakea vastauksia muotikenkien tuontitoimintaan henkilötasolta.
Tutkimuksellisen työn lähteinä on käytetty avoimia henkilöhaastatteluja, kirjallisuutta, artikkeleja sekä Global Fashion Business opintojen muistiinpanoja. Kirjallisen lähdemateriaalin kautta saatiin tietoa niin tuonti, muoti- kuin kenkäalan käytännöistä ja haastatteluiden kautta päästiin lähemmäs käytännön tietotaitoa ja toimintoja. Haastattelut tehtiin avoimina henkilöhaastatteluina niin kasvokkain kuin puhelimitse ja tarkentavia kysymyksiä esitettiin sähköpostitse. Haastateltavat valittiin heidän edustamiensa merkkien kiinnostavuuden ja sopivuuden sekä asiantuntijatarpeen mukaan.
Työn tuloksena on informatiivinen läpileikkaus muotijalkineen maahantuonnista Suomeen, sen vaatimuksista, toiminnoista, säännöistä ja tuloksista. Yleiset alan haasteet tulevat myös tutuksi. Opinnäytetyön lopputuloksena on kirjoittajan omaa alalle suuntautumista tukevaa tietoa ja materiaalia.
Tutkimuksellisen työn lähteinä on käytetty avoimia henkilöhaastatteluja, kirjallisuutta, artikkeleja sekä Global Fashion Business opintojen muistiinpanoja. Kirjallisen lähdemateriaalin kautta saatiin tietoa niin tuonti, muoti- kuin kenkäalan käytännöistä ja haastatteluiden kautta päästiin lähemmäs käytännön tietotaitoa ja toimintoja. Haastattelut tehtiin avoimina henkilöhaastatteluina niin kasvokkain kuin puhelimitse ja tarkentavia kysymyksiä esitettiin sähköpostitse. Haastateltavat valittiin heidän edustamiensa merkkien kiinnostavuuden ja sopivuuden sekä asiantuntijatarpeen mukaan.
Työn tuloksena on informatiivinen läpileikkaus muotijalkineen maahantuonnista Suomeen, sen vaatimuksista, toiminnoista, säännöistä ja tuloksista. Yleiset alan haasteet tulevat myös tutuksi. Opinnäytetyön lopputuloksena on kirjoittajan omaa alalle suuntautumista tukevaa tietoa ja materiaalia.