Laatu- ja toimintajärjestelmän laatiminen infra-alan yritykselle
Lehto, Tuukka (2016)
Lehto, Tuukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä laatuajatteluun ja laatujärjestelmän suunnitteluun sekä toteutukseen uudessa infra-alan yrityksessä. Työn tavoitteena oli laatia yrityksen toimintakäsikirja, joka on osa yrityksen toiminta- ja laatujärjestelmää. Opinnäytetyö toteutettiin EKT infra Oy:ssä, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2009. Yritys halusi myös ulkopuolisen arvioijan yrityksen laatujärjestelmälle, ja prosessin aikana päädyttiin hakemaan laatu-sertifikaattia RALA:sta (Rakentamisen laadusta). Toimintakäsikirja laadittiin yhteistyössä yrityksen laatuvastaavan kanssa ja tavoitteena oli määritellä ja dokumentoida toimintakäsikirjan osa-alueet siten, että ne vastaisivat sertifikaatin vaatimuksia ja olisivat mahdollisimman selkeitä kaikkien yrityksen työntekijöiden käytettäväksi. Toimintakäsikirjan teossa käytettiin apuna yrityksen toimihenkilöiden ammattitaitoa sekä yrityksen sisäisiä asiakirjoja.
Laatu käsitteenä on nykyisin laaja ja moniulotteinen. Nykypäivänä puhutaan kokonaisvaltaisesta laadunhallinnasta. Tänä päivänä laatu sisältyy myös johtamiseen, strategiseen suunnitteluun ja organisaation kehittämiseen. Laatutoimintojen ensisijaisena perustana ovat asiakkaiden tarpeet. Laatuun liittyy myös sen jatkuva tason parantaminen ja kehitys. Kehitysideoita saadaan omasta laatutyöstä ja myös ulkopuoliselta sektorilta, kuten tässä tapauksessa RALA:sta. Laadulle voidaan myös asettaa uusia vaatimuksia esimerkiksi innovaatioiden, kilpailijoiden, markkinoiden ja yhteiskunnan muutoksien kautta. Yksittäisessä organisaatiossa tärkeintä laadun määrittelemisessä on se, että kaikilla organisaation jäsenillä on yhteinen mielikuva laadusta ja laadukkaasta toiminnasta. Paras ratkaisu yhteisen mielikuvan vahvistamiseksi ja laadun kehittämisen mahdollistamiseksi on koko yritykselle yhteisen toiminta- ja laatujärjestelmän laadinta ja käyttöönotto.
Kun toiminta- ja laatujärjestelmä tarkastetaan ja hyväksytetään ulkopuolisella taholla, sillä pystytään osoittamaan yrityksen toimintatavat ja vastuullisuus tilaajalle, muille alan yrityksille ja asiakkaille. RALA myöntää pätevyyksiä ja sertifiointeja yritysten tietojen ja toimintatapojen perusteella täysin puolueettomasti. RALA-pätevyydellä tarkoitetaan, että yritys on todistanut sen toiminnan olevan vastuullista, luotettavaa ja ammattitaitoista.
Opinnäytetyön lopputuloksena rakentui selkeä ja monipuolinen toimintakäsikirja, joka palvelee sekä yrityksen työntekijöitä että asiakkaita. Yritys sai hakuprosessin lopuksi myös RALA-sertifikaatin. Opinnäytetyön liitteet (toimintakäsikirja sekä RALA-sertifikaatti) eivät ole julkisia asiakirjoja.
Laatu käsitteenä on nykyisin laaja ja moniulotteinen. Nykypäivänä puhutaan kokonaisvaltaisesta laadunhallinnasta. Tänä päivänä laatu sisältyy myös johtamiseen, strategiseen suunnitteluun ja organisaation kehittämiseen. Laatutoimintojen ensisijaisena perustana ovat asiakkaiden tarpeet. Laatuun liittyy myös sen jatkuva tason parantaminen ja kehitys. Kehitysideoita saadaan omasta laatutyöstä ja myös ulkopuoliselta sektorilta, kuten tässä tapauksessa RALA:sta. Laadulle voidaan myös asettaa uusia vaatimuksia esimerkiksi innovaatioiden, kilpailijoiden, markkinoiden ja yhteiskunnan muutoksien kautta. Yksittäisessä organisaatiossa tärkeintä laadun määrittelemisessä on se, että kaikilla organisaation jäsenillä on yhteinen mielikuva laadusta ja laadukkaasta toiminnasta. Paras ratkaisu yhteisen mielikuvan vahvistamiseksi ja laadun kehittämisen mahdollistamiseksi on koko yritykselle yhteisen toiminta- ja laatujärjestelmän laadinta ja käyttöönotto.
Kun toiminta- ja laatujärjestelmä tarkastetaan ja hyväksytetään ulkopuolisella taholla, sillä pystytään osoittamaan yrityksen toimintatavat ja vastuullisuus tilaajalle, muille alan yrityksille ja asiakkaille. RALA myöntää pätevyyksiä ja sertifiointeja yritysten tietojen ja toimintatapojen perusteella täysin puolueettomasti. RALA-pätevyydellä tarkoitetaan, että yritys on todistanut sen toiminnan olevan vastuullista, luotettavaa ja ammattitaitoista.
Opinnäytetyön lopputuloksena rakentui selkeä ja monipuolinen toimintakäsikirja, joka palvelee sekä yrityksen työntekijöitä että asiakkaita. Yritys sai hakuprosessin lopuksi myös RALA-sertifikaatin. Opinnäytetyön liitteet (toimintakäsikirja sekä RALA-sertifikaatti) eivät ole julkisia asiakirjoja.