Pk-yritysten lisäarvopalvelujen tarve ja tilitoimistojen lisäarvopalvelujen tarjonta Pohjois-Savossa
Kuhmonen, Pauliina; Laitinen, Salla-Maria (2016)
Kuhmonen, Pauliina
Laitinen, Salla-Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tilitoimistojen lisäarvopalvelujen tarjonta ja pk-yritysten lisäarvopalvelujen tarve Pohjois-Savossa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi yrittäjäjärjestö Savon Yrittäjät. Tavoitteena oli selvittää, millainen lisäarvopalvelutarjonta Pohjois-Savossa on, millaisia lisäarvopalveluita pk-yritykset käyttävät ja millaisista lisäarvopalveluista ne olisivat kiinnostuneita.
Pk-yrityksissä taloushallinto nähdään usein pakollisena taustatoimintona ja tilitoimistopalveluiden käyttö rajoittuukin usein lakisääteisten vähimmäispalvelujen käyttöön. Tilitoimistoala on ollut voimakkaassa muutoksessa 1990-luvun lopusta lähtien. Perinteisesti tilitoimistopalvelujen tarjonta on keskittynyt ulkoisen laskennan palveluihin, mutta viime vuosina tilitoimiston roolin nähdään muuttuneen yhä enemmän kokonaisvaltaisten taloushallinnon asiantuntija- ja neuvontapalveluiden tarjoajaksi. Palvelutarjonta on siirtynyt yhä enemmän sisäisen eli johdon laskentatoimen palveluihin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään pk-yrityksiä laskentatoimen käyttäjinä, tilitoimistoalaa Suomessa ja sen muutosta sekä tilitoimistopalveluita keskittyen erityisesti lisäarvopalveluihin. Tutkimus oli kaksiosainen: kyselyn avulla selvitettiin pohjoissavolaisten tilitoimistojen lisäarvopalveluiden tarjontaa ja haastattelemalla selvitettiin pk-yritysten lisäarvopalveluiden tarvetta ja käyttöä.
Kyselyaineisto analysoitiin Webropol-kyselytutkimussovelluksen avulla ja haastatteluaineistoa teemoittelulla. Tutkimustuloksia käsitellään yhdessä teemoittain. Tutkimusaineisto oli suppea, joten sen perusteella ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Tutkimustuloksista selvisi, että tilitoimistoissa on lisäarvopalvelutarjontaa, mutta se ei ole kovin laajaa. Pk-yrityksille tehdyistä haastatteluista kävi ilmi, että lisäarvopalveluita ei pidetä kovin hyödyllisinä yritystoiminnalle, eikä kiinnostusta niiden käyttöön juurikaan ole. Palvelutarjontaan oltiin kuitenkin tyytyväisiä.
Pk-yrityksissä taloushallinto nähdään usein pakollisena taustatoimintona ja tilitoimistopalveluiden käyttö rajoittuukin usein lakisääteisten vähimmäispalvelujen käyttöön. Tilitoimistoala on ollut voimakkaassa muutoksessa 1990-luvun lopusta lähtien. Perinteisesti tilitoimistopalvelujen tarjonta on keskittynyt ulkoisen laskennan palveluihin, mutta viime vuosina tilitoimiston roolin nähdään muuttuneen yhä enemmän kokonaisvaltaisten taloushallinnon asiantuntija- ja neuvontapalveluiden tarjoajaksi. Palvelutarjonta on siirtynyt yhä enemmän sisäisen eli johdon laskentatoimen palveluihin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään pk-yrityksiä laskentatoimen käyttäjinä, tilitoimistoalaa Suomessa ja sen muutosta sekä tilitoimistopalveluita keskittyen erityisesti lisäarvopalveluihin. Tutkimus oli kaksiosainen: kyselyn avulla selvitettiin pohjoissavolaisten tilitoimistojen lisäarvopalveluiden tarjontaa ja haastattelemalla selvitettiin pk-yritysten lisäarvopalveluiden tarvetta ja käyttöä.
Kyselyaineisto analysoitiin Webropol-kyselytutkimussovelluksen avulla ja haastatteluaineistoa teemoittelulla. Tutkimustuloksia käsitellään yhdessä teemoittain. Tutkimusaineisto oli suppea, joten sen perusteella ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Tutkimustuloksista selvisi, että tilitoimistoissa on lisäarvopalvelutarjontaa, mutta se ei ole kovin laajaa. Pk-yrityksille tehdyistä haastatteluista kävi ilmi, että lisäarvopalveluita ei pidetä kovin hyödyllisinä yritystoiminnalle, eikä kiinnostusta niiden käyttöön juurikaan ole. Palvelutarjontaan oltiin kuitenkin tyytyväisiä.