Tiimin johtaminen etäympäristössä : Case Avon Cosmetics Finland Oy
Tossavainen, Jenna (2016)
Tossavainen, Jenna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Avon Cosmetics Finland Oy. Yritys on yksi maailman johtavista kauneustuotteiden suoramyyntiyrityksistä ja se toimii yli sadassa maassa. Suomessa Avonin toimipiste sijaitsee Helsingissä.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Avonilla toimivien tiimijohtajien käsityksiä heidän yhteydenpidostaan etäällä toimiviin tiimin jäseniin. Tiimijohtajien yhteydenpitoa tiimin jäseniin selvitettiin vuorovaikutuksen sekä motivoinnin kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin johtamista, tiimiä ja vuorovaikuttamista. Johtamisen käsittelyssä syvennyttiin oman itsensä johtamiseen sekä ihmisten johtamiseen. Tiimiä käsiteltiin sen muodostumisen sekä erityispiirteiden kannalta. Vuorovaikutusta tarkasteltiin motivoinnin sekä viestinnän kannalta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tutkimusotteella, joka sisälsi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän ominaisuuksia. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että henkilökohtaisuutta etäyhteydenpidossa pidettiin tiimin jäsenten motivaatiota lisäävänä. Palaute nähtiin tärkeänä kaksisuuntaisesti sekä sen koettiin olevan myös yhteydessä tiimin jäsenten motivaatioon. Puhelin ja sosiaalinen media koettiin tehokkaimmiksi vuorovaikuttamisen kanaviksi. Myös kasvotusten tapahtuvia tapaamisia tiimin jäsenien kanssa pidettiin tärkeinä ja niihin pyrittiin mahdollisuuksien mukaan.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Avonilla toimivien tiimijohtajien käsityksiä heidän yhteydenpidostaan etäällä toimiviin tiimin jäseniin. Tiimijohtajien yhteydenpitoa tiimin jäseniin selvitettiin vuorovaikutuksen sekä motivoinnin kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin johtamista, tiimiä ja vuorovaikuttamista. Johtamisen käsittelyssä syvennyttiin oman itsensä johtamiseen sekä ihmisten johtamiseen. Tiimiä käsiteltiin sen muodostumisen sekä erityispiirteiden kannalta. Vuorovaikutusta tarkasteltiin motivoinnin sekä viestinnän kannalta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tutkimusotteella, joka sisälsi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän ominaisuuksia. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että henkilökohtaisuutta etäyhteydenpidossa pidettiin tiimin jäsenten motivaatiota lisäävänä. Palaute nähtiin tärkeänä kaksisuuntaisesti sekä sen koettiin olevan myös yhteydessä tiimin jäsenten motivaatioon. Puhelin ja sosiaalinen media koettiin tehokkaimmiksi vuorovaikuttamisen kanaviksi. Myös kasvotusten tapahtuvia tapaamisia tiimin jäsenien kanssa pidettiin tärkeinä ja niihin pyrittiin mahdollisuuksien mukaan.