"Mun mielestä musiikkia pitää osata hahmottaa myös korvalla" : Melodiadiktaatin teettämiseen käytetyt menetelmät ja oppilaiden ongelmat melodiadiktaatin kirjoittamisessa
Hulkko, Mia-Leena (2016)
Hulkko, Mia-Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249525
Tiivistelmä
Melodiadiktaatti on musiikkioppilaitoksissa yleisesti käytetty tapa harjoittaa melodian kuulonvaraista hahmottamista. Musiikin perusteiden opettajilla on paljon erilaisia menetelmiä käytössään, kun he teettävät oppilaille melodiadiktaatteja. Itse musiikin perusteita opettaneena olen myös huomannut, että oppilailla on usein ongelmia saada kirjoitettua esittämäni melodiat oikein.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia erilaisia menetelmiä musiikin perusteiden opettajat käyttävät melodiadiktaattien teettämiseen ja millaisia ongelmia he ovat havainneet omilla oppilaillaan melodiadiktaattien kirjoittamisessa. Tein teemahaastattelun eräässä musiikkioppilaitoksessa kevään 2016 aikana ja käytin haastatteluista saatua materiaalia tulosten analysointiin. Haastattelin sekä musiikin perusteiden opettajia, että musiikin perusteiden opettajiksi opiskelevia henkilöitä.
Taustatutkimuksena kartoitin lapsen musiikillista kehitystä melodian, harmonian ja laulun kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi selvitin, millainen melodiadiktaatti on yleisesti prosessina. Lopuksi peilaan haastatteluaineistosta saatuja tuloksia tähän kontekstiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia erilaisia menetelmiä musiikin perusteiden opettajat käyttävät melodiadiktaattien teettämiseen ja millaisia ongelmia he ovat havainneet omilla oppilaillaan melodiadiktaattien kirjoittamisessa. Tein teemahaastattelun eräässä musiikkioppilaitoksessa kevään 2016 aikana ja käytin haastatteluista saatua materiaalia tulosten analysointiin. Haastattelin sekä musiikin perusteiden opettajia, että musiikin perusteiden opettajiksi opiskelevia henkilöitä.
Taustatutkimuksena kartoitin lapsen musiikillista kehitystä melodian, harmonian ja laulun kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi selvitin, millainen melodiadiktaatti on yleisesti prosessina. Lopuksi peilaan haastatteluaineistosta saatuja tuloksia tähän kontekstiin.