Tuotantoeläinten hoidon opetuksen kehittäminen : Ylä-Savon ammattiopisto, Peltosalmi
Virtanen, Johanna; Kallionpää, Päivi (2016)
Virtanen, Johanna
Kallionpää, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249506
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on murrosvaiheessa ja opetus on siirtymässä yhä enemmän opiskelijalähtöiseksi lähelle työ-elämää. Koulutuksen järjestäjän tulee mahdollistaa erilaiset suoritustavat ja varmistaa jokaisen yksilöllinen edisty-minen. Opiskelijalle tulee tarjota entistä enemmän valinnaisuutta ja vaihtoehtoisia mahdollisuuksia opintojen suorit-tamiseen. Lisäksi aikaperusteisuus tulee häviämään ja opiskelijoiden valmistumista työelämään ja jatko-opintoihin tulee nopeuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotieläintuotannon opetusta Ylä-Savon ammattiopiston opetusmaatilalla. Tätä kehitystyötä on viety eteenpäin laatimalla opinnäytetyönä opiskelijoiden osaamiskortit, ohjaamiskortit ja it-searviointilomakkeet. Työssä tarkastellaan kehittämisnäkökulmaa opiskelijan näkökulmasta ja pyritään parantamaan opiskelijalähtöistä opetusta ja ohjaamista. Tavoitteena ei ollut laatia yhtä valmista ratkaisua opetuksen ja ohjaamisen parantamiseen vaan tarjota työvälineet kehittämistyön eteenpäin viemiseksi.
Osaamiskorttien tarkoituksena on kuvata opiskelijalle jokaisen navettaviikon sisältö ja oppimistavoitteet. Opiskelija voi tutustua kortteihin jo etukäteen ennen navettaviikon alkua. Lisäksi opiskelijan on helppo tarkistaa korteista osaamisen edistymistä. Ohjauskortti on laadittu henkilökunnan käyttöön suoritusten seuraaamiseksi ja arvioinnin apuvälineeksi. Ohjauskortin avulla henkilökunta voi seurata opiskelijan suorituksia ja osaamista reaaliaikaisesti. Lisäksi sen avulla voidaan varmistaa, että jokainen opiskelija saavuttaa kunkin navettaviikon osaamistavoitteet. Itsearviointilomakkeet opiskelijoille ohjaavat oman toiminnan tarkasteluun ja kriittisen ajattelun kehittymiseen. Lisäksi ne ohjaavat opiskelijan miettimään viikon aikana opittuja asioita jolloin kertauksen avulla osaaminen syvenee.
Tuotokset on otettu käyttöön Ylä-Savon ammattiopiston Peltosalmen yksikössä. Niiden käyttöä tullaan seuramaan ja tarkastelemaan myös jatkossa. Myös opiskelijoilta tullaan keräämään palautetta esimerkiksi osaamiskorteista ja niiden käytöstä. Itsearvioinnin kysymyksiä tullaan kehittämään saatujen vastausten perusteella.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotieläintuotannon opetusta Ylä-Savon ammattiopiston opetusmaatilalla. Tätä kehitystyötä on viety eteenpäin laatimalla opinnäytetyönä opiskelijoiden osaamiskortit, ohjaamiskortit ja it-searviointilomakkeet. Työssä tarkastellaan kehittämisnäkökulmaa opiskelijan näkökulmasta ja pyritään parantamaan opiskelijalähtöistä opetusta ja ohjaamista. Tavoitteena ei ollut laatia yhtä valmista ratkaisua opetuksen ja ohjaamisen parantamiseen vaan tarjota työvälineet kehittämistyön eteenpäin viemiseksi.
Osaamiskorttien tarkoituksena on kuvata opiskelijalle jokaisen navettaviikon sisältö ja oppimistavoitteet. Opiskelija voi tutustua kortteihin jo etukäteen ennen navettaviikon alkua. Lisäksi opiskelijan on helppo tarkistaa korteista osaamisen edistymistä. Ohjauskortti on laadittu henkilökunnan käyttöön suoritusten seuraaamiseksi ja arvioinnin apuvälineeksi. Ohjauskortin avulla henkilökunta voi seurata opiskelijan suorituksia ja osaamista reaaliaikaisesti. Lisäksi sen avulla voidaan varmistaa, että jokainen opiskelija saavuttaa kunkin navettaviikon osaamistavoitteet. Itsearviointilomakkeet opiskelijoille ohjaavat oman toiminnan tarkasteluun ja kriittisen ajattelun kehittymiseen. Lisäksi ne ohjaavat opiskelijan miettimään viikon aikana opittuja asioita jolloin kertauksen avulla osaaminen syvenee.
Tuotokset on otettu käyttöön Ylä-Savon ammattiopiston Peltosalmen yksikössä. Niiden käyttöä tullaan seuramaan ja tarkastelemaan myös jatkossa. Myös opiskelijoilta tullaan keräämään palautetta esimerkiksi osaamiskorteista ja niiden käytöstä. Itsearvioinnin kysymyksiä tullaan kehittämään saatujen vastausten perusteella.