Terveysjournalismin uskottavuus : Miten median käyttäjien luottamus ansaitaan?
Takamäki, Noora (2016)
Takamäki, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249502
Tiivistelmä
Terveys on yksi suomalaisten tärkeimmistä arvoista, ja terveysjournalismiin kohdistettu kiinnostus jatkaa kasvuaan. Suurin osa median käyttäjistä hakee terveystietoa internetin hakukoneiden avulla, mutta myös viralliset kanavat, kuten terveysportaalit, ovat suosittuja. Silti vain harva luottaa hakukoneisiin, vaikka käyttää niitä usein. Toimittajan ammatti on suojaamaton, joten terveystoimittajan titteliä voi kantaa niin journalistisen alan koulutuksen saanut kuin peruskoulun käynyt fitness-bloggaajakin. Kuka tahansa voi kirjoittaa terveydestä.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mihin terveysjournalismin suosio perustuu ja millaisina median käyttäjät pitävät hyvää terveystoimittajaa ja terveystietoa tuottavaa palvelua. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Mistä median käyttäjät hakevat terveystietoa ja miksi ja 2) Millainen merkitys tiedon välittäjällä (toimittajalla ja kanavalla) on tiedon uskottavuuteen median käyttäjien näkökulmasta?
Tutkielman aineisto koottiin Terve.fi-sivustolla julkaistusta puolistrukturoidusta internetkyselystä (n=662). Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Avokysymysten analyysissä käytettiin sisällönerittelyä. Tutkielma on tehty yhteistyössä Terve.fi-sivuston kanssa.
Terveystiedon hakeminen on henkilökohtaista ja käytännönläheistä. Suurin osa hakee tietoa oman terveytensä ylläpitämiseen. Eniten tietoa haetaan sairauksien oireista, hoitokeinoista ja lääkkeistä.
Internet on tärkein terveystiedon lähde 98 prosentille vastaajista. Eniten tietoa haetaan hakukoneilla, mutta myös terveysportaalit ovat suosittuja. Vastaajat eivät luota hakukoneisiin, sosiaaliseen mediaan tai ulkomaisiin lähteisiin. Vahvempi luotto kohdistuu suomalaisiin instituutioihin, kuten Kelaan tai terveyskeskuksiin. Medioiden käytön useus ja luottamus eivät kulje käsi kädessä. Mediavälineen ja -palvelun merkitys uskottavuuden rakentumisessa on toissijaista. Vastaajille tärkeintä on toimittaja ja hänen tietonsa ja taitonsa. Erityisen tärkeänä pidetään asiantuntemusta, terveydenalan koulutusta, kirjoitustaitoa, luotettavuutta ja puolueettomuutta. Vaikka toimittajan kirjoitustaito on tärkeää, edellytetään tältä ennen kaikkea terveystietojen hyvää hallintaa. Nämä tiedot toimittajasta halutaan saada kuluttajalle asti. Samoin lähteiden tarkastusmahdollisuus on kuluttajalle tärkeää. Avoimuus lisää median käyttäjien mielestä terveysjournalismin uskottavuutta selvästi eniten.
Hyvä terveysjournalistinen toimija on avoin ja paljastaa tietoa niin toimittajasta kuin lähteestäkin. Kirjoitustaitojen ylläpitämisen ohella terveystoimittajien terveydenalan lisäkoulutus on paikallaan.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mihin terveysjournalismin suosio perustuu ja millaisina median käyttäjät pitävät hyvää terveystoimittajaa ja terveystietoa tuottavaa palvelua. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Mistä median käyttäjät hakevat terveystietoa ja miksi ja 2) Millainen merkitys tiedon välittäjällä (toimittajalla ja kanavalla) on tiedon uskottavuuteen median käyttäjien näkökulmasta?
Tutkielman aineisto koottiin Terve.fi-sivustolla julkaistusta puolistrukturoidusta internetkyselystä (n=662). Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Avokysymysten analyysissä käytettiin sisällönerittelyä. Tutkielma on tehty yhteistyössä Terve.fi-sivuston kanssa.
Terveystiedon hakeminen on henkilökohtaista ja käytännönläheistä. Suurin osa hakee tietoa oman terveytensä ylläpitämiseen. Eniten tietoa haetaan sairauksien oireista, hoitokeinoista ja lääkkeistä.
Internet on tärkein terveystiedon lähde 98 prosentille vastaajista. Eniten tietoa haetaan hakukoneilla, mutta myös terveysportaalit ovat suosittuja. Vastaajat eivät luota hakukoneisiin, sosiaaliseen mediaan tai ulkomaisiin lähteisiin. Vahvempi luotto kohdistuu suomalaisiin instituutioihin, kuten Kelaan tai terveyskeskuksiin. Medioiden käytön useus ja luottamus eivät kulje käsi kädessä. Mediavälineen ja -palvelun merkitys uskottavuuden rakentumisessa on toissijaista. Vastaajille tärkeintä on toimittaja ja hänen tietonsa ja taitonsa. Erityisen tärkeänä pidetään asiantuntemusta, terveydenalan koulutusta, kirjoitustaitoa, luotettavuutta ja puolueettomuutta. Vaikka toimittajan kirjoitustaito on tärkeää, edellytetään tältä ennen kaikkea terveystietojen hyvää hallintaa. Nämä tiedot toimittajasta halutaan saada kuluttajalle asti. Samoin lähteiden tarkastusmahdollisuus on kuluttajalle tärkeää. Avoimuus lisää median käyttäjien mielestä terveysjournalismin uskottavuutta selvästi eniten.
Hyvä terveysjournalistinen toimija on avoin ja paljastaa tietoa niin toimittajasta kuin lähteestäkin. Kirjoitustaitojen ylläpitämisen ohella terveystoimittajien terveydenalan lisäkoulutus on paikallaan.