Oppilas oman soittonsa asiantuntijana : Itsearviointitaitojen kehittyminen itseohjautuvassa soitonopiskelussa
Peippo, Jenni-Sofia (2016)
Peippo, Jenni-Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249473
Tiivistelmä
Kehittämistyöni pohjautuu viulunsoiton opettajan työhöni Hämeenlinnan Sibelius-opistossa lukuvuonna 2015–2016. Toimintatutkimukseni tarkoitus oli kokeilla uutta opetustapaa ja työskentelymenetelmää kannustaen oppilaita opetuskokeilun myötä itseohjautuvuuteen ja itsearviointitaitojen kehittämiseen. Kehittämistyöni päämäärä oli lisätä oppilaiden innokkuutta omaa harrastustaan kohtaan ja saada oppilaat toimimaan aktiivisina itsensä kouluttajina ja kehittäjinä.
Kehittämistyöni työvälineenä käytin videointia. Videoinnit tehtiin helposti saatavilla olevalla tekniikalla – puhelimilla. Videointia tapahtui sekä tunnilla että kotiharjoittelun yhteydessä. Keskityimme videoinneissa kolmeen asiaan: intonaatioon, äänenlaatuun ja soittoasentoihin. Oppilaan omista soittotaltioinneista koottiin äänikirjasto. Google Drive toimi äänikirjaston alustana. Vanhemmat pääsivät aktiivisesti seuraamaan lapsensa musiikkiharrastusta äänikirjaston kautta.
Videointi osoittautui hyväksi keinoksi kehittää oppilaan itsearviointitaitoja ja soitonopiskelun itseohjautuvuutta. Itsearviointitaitojen kehittyminen johti itseohjautuvuuden lisääntymiseen. Videointi toimi myös kotiharjoittelun kannustimena, sillä oppilaiden oli tuotava tunnille konkreettinen näyte kotiharjoittelun tuloksista. Vanhemmat olivat tyytyväisiä päästessään seuraamaan soittotunnin tapahtumia ja lapsensa soittoharrastuksen edistymistä.
Kehittämistyöni työvälineenä käytin videointia. Videoinnit tehtiin helposti saatavilla olevalla tekniikalla – puhelimilla. Videointia tapahtui sekä tunnilla että kotiharjoittelun yhteydessä. Keskityimme videoinneissa kolmeen asiaan: intonaatioon, äänenlaatuun ja soittoasentoihin. Oppilaan omista soittotaltioinneista koottiin äänikirjasto. Google Drive toimi äänikirjaston alustana. Vanhemmat pääsivät aktiivisesti seuraamaan lapsensa musiikkiharrastusta äänikirjaston kautta.
Videointi osoittautui hyväksi keinoksi kehittää oppilaan itsearviointitaitoja ja soitonopiskelun itseohjautuvuutta. Itsearviointitaitojen kehittyminen johti itseohjautuvuuden lisääntymiseen. Videointi toimi myös kotiharjoittelun kannustimena, sillä oppilaiden oli tuotava tunnille konkreettinen näyte kotiharjoittelun tuloksista. Vanhemmat olivat tyytyväisiä päästessään seuraamaan soittotunnin tapahtumia ja lapsensa soittoharrastuksen edistymistä.