Mielen jälleenmyyjien brändimielikuvat
Saarnisalo, Leo (2016)
Saarnisalo, Leo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249456
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kodinkonevalmistaja Mielelle. Työssä selvitetään minkälainen toimeksiantajan brändi ja imago on yrityksen jälleenmyyjien näkökulmasta. Keskeinen teema työssä imagon suhteen on myös yhteistyön toimivuus Mielen ja jälleenmyyjien välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ja selittää brändiä, imagoa ja tutkimukseen liittyviä keskeisimpiä teemoja, jonka jälkeen työssä kuvataan itse tutkimuksen suunnittelu ja toteutus sekä saadut tutkimustulokset ja näistä johdetut johtopäätökset.
Opinnäytetyö sisältää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia, mutta pääsääntöisesti tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin Webropol-pohjaisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse yhteensä toimeksiantajan 201 jälleenmyyjä-kontaktille keväällä 2016. Tutkimuslomakkeeseen otetiin mukaan myös kvalitatiivisia eli laadullisia kysymyksiä perusteellisemman ymmärryksen saavuttamiseksi tutkimuskysymyksen luonteen laajuuden johdosta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella jälleenmyyjät näkevät Mielen laadukkaana ja luotettavana kodinkonebrändinä, jonka premium-segmenttiin lukeutuvat tuotteet ovat hinnoiltaan korkeat. Yhteistyöhön Mielen kanssa ollaan varsin tyytyväisiä, mutta myynnillisiin asioihin, kuten myyntikatteeseen ja markkinointitukeen osoitettiin tyytymättömyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ja selittää brändiä, imagoa ja tutkimukseen liittyviä keskeisimpiä teemoja, jonka jälkeen työssä kuvataan itse tutkimuksen suunnittelu ja toteutus sekä saadut tutkimustulokset ja näistä johdetut johtopäätökset.
Opinnäytetyö sisältää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia, mutta pääsääntöisesti tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin Webropol-pohjaisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse yhteensä toimeksiantajan 201 jälleenmyyjä-kontaktille keväällä 2016. Tutkimuslomakkeeseen otetiin mukaan myös kvalitatiivisia eli laadullisia kysymyksiä perusteellisemman ymmärryksen saavuttamiseksi tutkimuskysymyksen luonteen laajuuden johdosta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella jälleenmyyjät näkevät Mielen laadukkaana ja luotettavana kodinkonebrändinä, jonka premium-segmenttiin lukeutuvat tuotteet ovat hinnoiltaan korkeat. Yhteistyöhön Mielen kanssa ollaan varsin tyytyväisiä, mutta myynnillisiin asioihin, kuten myyntikatteeseen ja markkinointitukeen osoitettiin tyytymättömyyttä.