S-PANKIN ASIAKASVIRRAN LISÄÄMINEN Case: Prisma Ylivieska
Hietajärvi, Janina (2016)
Hietajärvi, Janina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249443
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Osuuskauppa KPO, Prisma Ylivieskan toimeksiannosta. Opin-näytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja Prisma Ylivieskassa sijaitsevan S-Pankin asiakasvirran lisäämiseen. Tavoitteena oli selvittää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat S-Pankkiin ja sen palveluihin sekä lisätä asiakkaiden tunnettuutta S-Pankkia ja sen palveluja kohtaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pankkitoimintaa, pankkipalveluja, palvelujen markkinointia ja markkinointiviestintää. Käsiteltävät aiheet ovat merkittävässä roolissa, kun tunnettuutta sekä asiakasvirtaa halutaan lisätä. Työ koostui teoriaosuudesta sekä asiakkaille suunnatusta kyselystä, joiden pohjalta kehitettiin keinoja ja kehittämisideoita asiakasvirran sekä tunnettuuden lisäämiseksi.
Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat tietoisia S-Pankista, mutta S-Pankin palveluja voisi tuoda asiakkaille enemmän esille. Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat tyytyväisimpiä S-Pankin aukioloaikoihin. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä myös sijaintiin, asiakaspalveli-joiden ammattitaitoon, asioinnin helppouteen ja palveluun S-Pankissa. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat S-Pankin tiloihin ja markkinointiin.
Työn teoriaosuuden sekä tutkimuksen avulla kehitin keinoja, joita hyödyntämällä S-Pankki voi kehittää niin pankin kuin myös palvelujen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Työ antaa myös osviittaa siitä, mitä asioita kehittämällä S-Pankin asiakasvirtaa voidaan pyrkiä lisäämään ja vakinaistamaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pankkitoimintaa, pankkipalveluja, palvelujen markkinointia ja markkinointiviestintää. Käsiteltävät aiheet ovat merkittävässä roolissa, kun tunnettuutta sekä asiakasvirtaa halutaan lisätä. Työ koostui teoriaosuudesta sekä asiakkaille suunnatusta kyselystä, joiden pohjalta kehitettiin keinoja ja kehittämisideoita asiakasvirran sekä tunnettuuden lisäämiseksi.
Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat tietoisia S-Pankista, mutta S-Pankin palveluja voisi tuoda asiakkaille enemmän esille. Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat tyytyväisimpiä S-Pankin aukioloaikoihin. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä myös sijaintiin, asiakaspalveli-joiden ammattitaitoon, asioinnin helppouteen ja palveluun S-Pankissa. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat S-Pankin tiloihin ja markkinointiin.
Työn teoriaosuuden sekä tutkimuksen avulla kehitin keinoja, joita hyödyntämällä S-Pankki voi kehittää niin pankin kuin myös palvelujen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Työ antaa myös osviittaa siitä, mitä asioita kehittämällä S-Pankin asiakasvirtaa voidaan pyrkiä lisäämään ja vakinaistamaan.