Perehdyttämisen kehittäminen Scandic Grand Marinassa
Kuusela, Anne (2016)
Kuusela, Anne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239375
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee perehdyttämistä, sen merkitystä sekä sen aikana tapahtuvaa oppimista. Perehdyttämisen tarkoituksena on auttaa uutta työntekijää pääsemään mahdollisimman pian kiinni tehokkaaseen työntekoon. Sekä työyhteisö että perehdytettävä hyötyvät hyvin hoidetusta perehdyttämisestä. Perehdyttäminen tähtää viime kädessä siihen, että uusi työntekijä saa hyvän alun uudessa työpaikassaan. Perehtyminen onnistuu parhaiten hyvässä perehdytysympäristössä, joka muodostuu muun muassa oppimista edistävästä perehdyttämisestä.
Opinnäytetyön aiheena on perehdyttämisen kehittäminen hotelli Scandic Grand Marinassa ja toimeksiantajana toimii hotelli. Työstä on rajattu pois perehdytysmateriaalin laatiminen ja keskitytään perehdyttämisen nykytilan analyysiin. Analyysin pohjalta nostetaan esiin toimivia toimintamalleja sekä kehitysehdotuksia. Työn tavoitteena on analysoida perehdytyksen nykytilaa ottaen huomioon sekä perehdytettävien että perehdyttäjien näkökulmat. Tavoitteena on löytää sekä toimivia malleja että kehitettäviä alueita, joihin tehdään kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä perehdytettäviä että perehdyttäjiä, sillä haluttiin tuoda molempien näkökulmia tutkimukseen. Perehdytettävät tällä hetkellä Scandic Grand Marinassa ovat vastaanoton työharjoittelijoita, sillä käytännössä työharjoittelun kautta rekrytoidaan hotellin uudet työntekijät. Aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelukysymykset on laadittu teoriapohjan mukaan esiin nousseita teemoista. Haastatteluja tehtiin yhteensä kahdeksan, neljä perehdytettäville ja neljä perehdyttäjille. Haastattelut tehtiin alkuvuonna 2016 hotellilla. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin ja analysoitiin huolellisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa nostetaan esille tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia, annetaan kehitysehdotuksia, pohditaan tutkimuksen luotettavuutta sekä arvioidaan koko opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista. Positiivinen ilmapiiri ja vastuun antaminen perehdytettäville nousivat asioiksi, joita hotellissa kannattaa ylläpitää. Ensimmäisen päivän vastaanotto, perehdytysprosessin selkiyttäminen sekä palautteen anto olivat asioita, joita tulisi kehittää. Jo itse opinnäytetyöprosessi on johtanut siihen, että perehdyttämiseen on alettu kiinnittämään enemmän huomiota ja perehdyttäjät ovat alkaneet pohtia omaa perehdyttämistyyliään. Jatkossa perehdyttämiseen tullaan panostamaan hotellilla vielä enemmän.
Opinnäytetyön aiheena on perehdyttämisen kehittäminen hotelli Scandic Grand Marinassa ja toimeksiantajana toimii hotelli. Työstä on rajattu pois perehdytysmateriaalin laatiminen ja keskitytään perehdyttämisen nykytilan analyysiin. Analyysin pohjalta nostetaan esiin toimivia toimintamalleja sekä kehitysehdotuksia. Työn tavoitteena on analysoida perehdytyksen nykytilaa ottaen huomioon sekä perehdytettävien että perehdyttäjien näkökulmat. Tavoitteena on löytää sekä toimivia malleja että kehitettäviä alueita, joihin tehdään kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä perehdytettäviä että perehdyttäjiä, sillä haluttiin tuoda molempien näkökulmia tutkimukseen. Perehdytettävät tällä hetkellä Scandic Grand Marinassa ovat vastaanoton työharjoittelijoita, sillä käytännössä työharjoittelun kautta rekrytoidaan hotellin uudet työntekijät. Aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelukysymykset on laadittu teoriapohjan mukaan esiin nousseita teemoista. Haastatteluja tehtiin yhteensä kahdeksan, neljä perehdytettäville ja neljä perehdyttäjille. Haastattelut tehtiin alkuvuonna 2016 hotellilla. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin ja analysoitiin huolellisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa nostetaan esille tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia, annetaan kehitysehdotuksia, pohditaan tutkimuksen luotettavuutta sekä arvioidaan koko opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista. Positiivinen ilmapiiri ja vastuun antaminen perehdytettäville nousivat asioiksi, joita hotellissa kannattaa ylläpitää. Ensimmäisen päivän vastaanotto, perehdytysprosessin selkiyttäminen sekä palautteen anto olivat asioita, joita tulisi kehittää. Jo itse opinnäytetyöprosessi on johtanut siihen, että perehdyttämiseen on alettu kiinnittämään enemmän huomiota ja perehdyttäjät ovat alkaneet pohtia omaa perehdyttämistyyliään. Jatkossa perehdyttämiseen tullaan panostamaan hotellilla vielä enemmän.