Journalistiset keinot suomalaisen laitosteatterin viestinnässä ja markkinoinnissa
Liitiä, Siiri (2016)
Liitiä, Siiri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239341
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan journalismin keinoja osana laitosteatterin viestintää ja markkinointia. Opinnäytetyö koostuu Turun Kaupunginteatterin 70-vuotista historiaa käsittelevästä juttusarjasta ja juttusarjan syntyyn ja teatterien viestintään perehtyvästä tutkimuksesta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tekijä reflektoi juttusarjan tavoitteita ja toteuttamista. Lisäksi työssä tutustutaan brändijournalismin käsitteeseen ja tarkastellaan, miten suomalaiset laitosteatterit hyödyntävät journalistisia keinoja viestinnässään ja markkinoinnissaan. Tutkimus luo yleiskatsauksen suurten ja keskisuurten valtionosuusteatterien julkaisemiin mediasisältöihin ja tutustuu siihen, millaisia hyötyjä teatterit tavoittelevat julkaisemallaan, journalistisia keinoja soveltavalla mediasisällöllä.
Aineistona on käytetty teatterien verkossa julkaisemia mediasisältöjä ja teatterien viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Suomalaisten laitosteatterien tuottamalla, journalistisia keinoja hyödyntävällä mediasisällöllä on vielä kehittymisen ja kasvamisen varaa. Monet laitosteatterit hyödyntävät jo journalistisia keinoja viestinnässään, mutta nykyisellään teatterien brändijournalistinen viestintä on usein epäsäännöllistä ja erilaisia toimintatapoja kokeilevaa.
Journalismin keinoja hyödyntäviin mediasisältöihin panostamalla ja niiden julkaisua säännönmukaistamalla teatterit voivat pyrkiä sitouttamaan katsojat toimintaansa entistä vahvemmin, tarjoamaan katsojille ohjelmistoonsa liittyvää lisäsisältöä ja houkuttelemaan uusia kohderyhmiä tutustumaan toimintaansa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tekijä reflektoi juttusarjan tavoitteita ja toteuttamista. Lisäksi työssä tutustutaan brändijournalismin käsitteeseen ja tarkastellaan, miten suomalaiset laitosteatterit hyödyntävät journalistisia keinoja viestinnässään ja markkinoinnissaan. Tutkimus luo yleiskatsauksen suurten ja keskisuurten valtionosuusteatterien julkaisemiin mediasisältöihin ja tutustuu siihen, millaisia hyötyjä teatterit tavoittelevat julkaisemallaan, journalistisia keinoja soveltavalla mediasisällöllä.
Aineistona on käytetty teatterien verkossa julkaisemia mediasisältöjä ja teatterien viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden haastatteluja.
Suomalaisten laitosteatterien tuottamalla, journalistisia keinoja hyödyntävällä mediasisällöllä on vielä kehittymisen ja kasvamisen varaa. Monet laitosteatterit hyödyntävät jo journalistisia keinoja viestinnässään, mutta nykyisellään teatterien brändijournalistinen viestintä on usein epäsäännöllistä ja erilaisia toimintatapoja kokeilevaa.
Journalismin keinoja hyödyntäviin mediasisältöihin panostamalla ja niiden julkaisua säännönmukaistamalla teatterit voivat pyrkiä sitouttamaan katsojat toimintaansa entistä vahvemmin, tarjoamaan katsojille ohjelmistoonsa liittyvää lisäsisältöä ja houkuttelemaan uusia kohderyhmiä tutustumaan toimintaansa.