Vesivaurioituneen öljyvärimaalauksen tutkimus, konservointi ja restaurointi : Tapauksena Onni Oja – Ylösnousemus (1938)
Koskiniemi, Salla (2016)
Koskiniemi, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239313
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on vesivaurioituneen Onni Ojan Ylösnousemus-maalauksen (1938) tutkimus, konservointi ja restaurointi. Maalauksen kangas on kutistunut ja deformoitunut sekä siinä on reikiä. Maali- ja pohjustuskerrokset ovat vaurioituneet tai puuttuvat kokonaan. Maalauksen jäljellä oleva kuvapinta hilseilee ja kupruilee irti kankaasta. Vaurioalueiden krakelyyrien reunoilla on harjannemaisesti ylöspäin sojottavia maalipinnan vaurioita. Maalauksessa on myös jonkin verran pintalikaa.
Maalauksen historiaa ja vaurioitumisen syitä selvitettiin haastattelemalla teoksen omistajaa ja tutkimalla tapaukseen liittyviä Espoon käräjäoikeuden tuomioasiakirjoja. Lisäksi tutustuttiin Onni Ojan elämään ja taiteeseen sekä etsittiin tietoa kangaspohjaisten maalausten vesivaurioista.
Maalauksen rakenne dokumentoitiin ja sille tehtiin vauriokartoitus. Normaalien dokumentointi- ja sivuvalokuvien lisäksi maalaus kuvattiin UV-fluoresenssi- ja IR-reflektiovalossa. Maalauksen materiaaleja tutkittiin analyyttisen valokuvauksen lisäksi kuituanalyysillä, FTIR- ja XRF-mittauksilla sekä poikkileikkausnäytteillä. Materiaalitutkimuksia ei ehditty opinnäytetyön puitteissa tekemään valtavan syvällisesti, koska käytännön konservointityötä oli paljon. Tutkimusten mukaan maalauksen pohjustus sisältää lyijyvalkoista ja liitua öljysideaineessa. Öljyväreissä olevat pigmentit ovat modernille ajalle tyypillisiä.
Maalaukselle laadittiin konservointisuunnitelma. Maalipinta kiinnitettiin ja kankaan pinnasta koholla olevat alueet tasoitettiin kosteuden ja lämmön avulla. Maalinkiinnitys tehtiin pääosin kosteusteltassa, jossa RH oli jatkuvasti noin 60%. Kankaassa olevat reiät paikattiin ja maalaukseen liitettiin reunavahvikkeet. Teoksen kutistuneen kankaan deformaatiot suoristettiin ja sitä venytettiin. Maalaus kitattiin ja puhdistettiin. Se pingotettiin takaisin alkuperäiseen kiilakehykseensä, joka oli ennen tätä irtovuorattu. Lopuksi kitatut alueet retusoitiin.
Maalauksen historiaa ja vaurioitumisen syitä selvitettiin haastattelemalla teoksen omistajaa ja tutkimalla tapaukseen liittyviä Espoon käräjäoikeuden tuomioasiakirjoja. Lisäksi tutustuttiin Onni Ojan elämään ja taiteeseen sekä etsittiin tietoa kangaspohjaisten maalausten vesivaurioista.
Maalauksen rakenne dokumentoitiin ja sille tehtiin vauriokartoitus. Normaalien dokumentointi- ja sivuvalokuvien lisäksi maalaus kuvattiin UV-fluoresenssi- ja IR-reflektiovalossa. Maalauksen materiaaleja tutkittiin analyyttisen valokuvauksen lisäksi kuituanalyysillä, FTIR- ja XRF-mittauksilla sekä poikkileikkausnäytteillä. Materiaalitutkimuksia ei ehditty opinnäytetyön puitteissa tekemään valtavan syvällisesti, koska käytännön konservointityötä oli paljon. Tutkimusten mukaan maalauksen pohjustus sisältää lyijyvalkoista ja liitua öljysideaineessa. Öljyväreissä olevat pigmentit ovat modernille ajalle tyypillisiä.
Maalaukselle laadittiin konservointisuunnitelma. Maalipinta kiinnitettiin ja kankaan pinnasta koholla olevat alueet tasoitettiin kosteuden ja lämmön avulla. Maalinkiinnitys tehtiin pääosin kosteusteltassa, jossa RH oli jatkuvasti noin 60%. Kankaassa olevat reiät paikattiin ja maalaukseen liitettiin reunavahvikkeet. Teoksen kutistuneen kankaan deformaatiot suoristettiin ja sitä venytettiin. Maalaus kitattiin ja puhdistettiin. Se pingotettiin takaisin alkuperäiseen kiilakehykseensä, joka oli ennen tätä irtovuorattu. Lopuksi kitatut alueet retusoitiin.