Etäteoriatunteja autokoulun asiakkaille?
Tiainen, Karoliina; Väisänen, Siiri (2016)
Tiainen, Karoliina
Väisänen, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kannattaisiko toimeksiantaja Autokoulu X:n tarjota asiakkailleen etäteoriaopetusta. Aihe on ollut hyvin ajankohtainen, sillä etäopetuksen mah-dollisuus sallittiin laissa vasta 1. marraskuuta 2015 alkaen. Työ rajattiin käsittelemään henkilöauto-oppilaita, sillä teoriatunteja on henkilöauto-oppilailla eniten käytävänä, jolloin etä-teoriapalvelusta olisi mahdollista saada eniten hyötyä. Lisäksi B-henkilöauto-oppilaat ovat autokoulun ympärivuotiset asiakkaat ja siten myös suurin asiakasryhmä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ja henkilökunnan kiinnostusta ja toiveita etäteoriapalvelua kohtaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin Autokoulu X:n liikenneopettajia ja B-henkilöauto-oppilaita sekä lähitulevaisuudessa autokouluun hakeutuvia henkilöitä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä tavoin palvelu voidaan toteuttaa sekä mitkä sen kustannukset tulisivat olemaan. Kustannuksia laskettiin sekä sisäisesti tuotetulle palvelulle että ulkoistetulle palvelulle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensin tarkastellaan palvelua käsitteenä, palvelun tuotantoa ja kulutusta sekä palvelua kilpailutekijänä. Lisäksi käsitellään palvelujen tarjoamista verkossa sekä palvelujen ulkoistamista. Toinen osa käsittelee kustannuslaskentaa ja siinä käydään läpi kustannusluokituksia sekä kustannuslaskennan menetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etäteoriapalvelusta ollaan kiinnostuneita ja lähes jokainen haastateltava olisi käynyt tai haluaisi käydä osan teoriatunneista virtuaalisesti. Haastatteluissa kävi ilmi, että Autokoulu X:n kannattaisi tarjota sekä lähiopetusta että etäteoriatunteja rinnakkain. Jotta etäteoriapalvelu olisi asiakkaille mielekäs, tulisi panostaa palvelun toteuttajien ammattitaitoon sekä laitteiden toimivuuteen. Liikenneopettajien tulisi osallistaa oppilaita tuntien aikana, jotta mielenkiinto oppituntia kohtaan pysyisi yllä.
Kustannuslaskelmista kävi ilmi, että oma etäteoriapalvelu ei vaatisi suurta alkuinvestointia, mutta opetusjärjestelmän käytön opettelemiseen ja tuntien suunnittelemiseen kuluisi työaikaa. Lisäksi haasteena olisi löytää sopivia ajankohtia ylimääräisten tuntien pitämiselle. Ulkoistetun palvelun etuna olisi sen vaivattomuus. Ulkoistetun palvelun kustannukset saattaisivat kuitenkin olla suuremmat, mikäli asiakkaat innostuisivat käyttämään palvelua runsaasti. Näin ollen kustannusten ennakoiminen ja hallitseminen tulisi haasteeksi.
Tutkimustulosten ja kustannuslaskelmien pohjalta luotiin kaksi erilaista toimintaehdotusta Autokoulu X:lle. Ensimmäisessä vaihtoehdossa on huomioitu, että palvelu haluttaisiin toteuttaa mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tällöin Autokoulu X:n kannattaisi ensin tarjota oppilailleen mahdollisuutta käydä Suomen Autokoululiiton etäteoriatunneilla ja oppilaiden kiinnostuksen mukaan alkaa tuottaa palvelua sisäisesti. Toinen vaihtoehto on tarjota asiakkaille mahdollisuutta käydä LIITU ry:n etäteoriatunneilla. Tämä ratkaisu saattaisi tuoda enemmän lisäkustannuksia, mutta se myös toisi asiakkaille mahdollisuuden suorittaa teoriatunnit hyvinkin nopealla aikataululla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ja henkilökunnan kiinnostusta ja toiveita etäteoriapalvelua kohtaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin Autokoulu X:n liikenneopettajia ja B-henkilöauto-oppilaita sekä lähitulevaisuudessa autokouluun hakeutuvia henkilöitä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä tavoin palvelu voidaan toteuttaa sekä mitkä sen kustannukset tulisivat olemaan. Kustannuksia laskettiin sekä sisäisesti tuotetulle palvelulle että ulkoistetulle palvelulle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensin tarkastellaan palvelua käsitteenä, palvelun tuotantoa ja kulutusta sekä palvelua kilpailutekijänä. Lisäksi käsitellään palvelujen tarjoamista verkossa sekä palvelujen ulkoistamista. Toinen osa käsittelee kustannuslaskentaa ja siinä käydään läpi kustannusluokituksia sekä kustannuslaskennan menetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etäteoriapalvelusta ollaan kiinnostuneita ja lähes jokainen haastateltava olisi käynyt tai haluaisi käydä osan teoriatunneista virtuaalisesti. Haastatteluissa kävi ilmi, että Autokoulu X:n kannattaisi tarjota sekä lähiopetusta että etäteoriatunteja rinnakkain. Jotta etäteoriapalvelu olisi asiakkaille mielekäs, tulisi panostaa palvelun toteuttajien ammattitaitoon sekä laitteiden toimivuuteen. Liikenneopettajien tulisi osallistaa oppilaita tuntien aikana, jotta mielenkiinto oppituntia kohtaan pysyisi yllä.
Kustannuslaskelmista kävi ilmi, että oma etäteoriapalvelu ei vaatisi suurta alkuinvestointia, mutta opetusjärjestelmän käytön opettelemiseen ja tuntien suunnittelemiseen kuluisi työaikaa. Lisäksi haasteena olisi löytää sopivia ajankohtia ylimääräisten tuntien pitämiselle. Ulkoistetun palvelun etuna olisi sen vaivattomuus. Ulkoistetun palvelun kustannukset saattaisivat kuitenkin olla suuremmat, mikäli asiakkaat innostuisivat käyttämään palvelua runsaasti. Näin ollen kustannusten ennakoiminen ja hallitseminen tulisi haasteeksi.
Tutkimustulosten ja kustannuslaskelmien pohjalta luotiin kaksi erilaista toimintaehdotusta Autokoulu X:lle. Ensimmäisessä vaihtoehdossa on huomioitu, että palvelu haluttaisiin toteuttaa mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tällöin Autokoulu X:n kannattaisi ensin tarjota oppilailleen mahdollisuutta käydä Suomen Autokoululiiton etäteoriatunneilla ja oppilaiden kiinnostuksen mukaan alkaa tuottaa palvelua sisäisesti. Toinen vaihtoehto on tarjota asiakkaille mahdollisuutta käydä LIITU ry:n etäteoriatunneilla. Tämä ratkaisu saattaisi tuoda enemmän lisäkustannuksia, mutta se myös toisi asiakkaille mahdollisuuden suorittaa teoriatunnit hyvinkin nopealla aikataululla.