Nostopalvelun liiketoiminta operatiivisen johtamisen näkökulmasta
Kääriäinen, Antti (2016)
Kääriäinen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten operatiivinen johtaminen toteutuu nostopalveluyrityksen päivittäisessä toiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää operatiivisen johtamisen osa-alueita ja niiden linkittymistä osaksi nostopalveluyrityksen strategista johtamista.
Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän nostopalveluyritystä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää keskisuomalaisen nostopalveluyrityksen operatiivisesta johtamisesta vastaavaa toimihenkilöä ja lähettämällä Webropol-nettikysely kymmenelle nostopalveluyritykselle ympäri Suomen. Teemahaastattelurunko ja kyselyn kysymykset muodostuivat operatiivisen johtamisen teoriasta johdetuista teemoista.
Tulokset osoittavat, että nostopalveluyritykset pyrkivät sähköistämään toiminnanohjaus- ja huoltojärjestelmiään. Nostopalvelutoimintaan liittyviä lakeja ja säännöksiä noudatetaan hyvin. Samoin nosturinkuljettajien ammattipätevyydestä ja ammattitaidosta huolehditaan hyvin. Yritykset tarjoavat täydennyskoulutusta työntekijöilleen. Työssäoppiminen ja ”kisällioppiminen” nähdään tärkeinä keinoina kehittää ammattitaitoa. Työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimiseen ei yrityksillä ollut valmiita suunnitelmia. Samoin yritykset eivät keränneet asiakaspalautetta rutiininomaisesti.
Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän nostopalveluyritystä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää keskisuomalaisen nostopalveluyrityksen operatiivisesta johtamisesta vastaavaa toimihenkilöä ja lähettämällä Webropol-nettikysely kymmenelle nostopalveluyritykselle ympäri Suomen. Teemahaastattelurunko ja kyselyn kysymykset muodostuivat operatiivisen johtamisen teoriasta johdetuista teemoista.
Tulokset osoittavat, että nostopalveluyritykset pyrkivät sähköistämään toiminnanohjaus- ja huoltojärjestelmiään. Nostopalvelutoimintaan liittyviä lakeja ja säännöksiä noudatetaan hyvin. Samoin nosturinkuljettajien ammattipätevyydestä ja ammattitaidosta huolehditaan hyvin. Yritykset tarjoavat täydennyskoulutusta työntekijöilleen. Työssäoppiminen ja ”kisällioppiminen” nähdään tärkeinä keinoina kehittää ammattitaitoa. Työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimiseen ei yrityksillä ollut valmiita suunnitelmia. Samoin yritykset eivät keränneet asiakaspalautetta rutiininomaisesti.