ENSIKERTALAISEN SOVITUSPROSESSI : Pop-musiikkia sovitettuna lauluyhtyeelle
Iivarinen, Tanja (2016)
Iivarinen, Tanja
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239233
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmen erityylisen pop-sävelmän sovittamista viiden naisäänen lauluyhtyeelle. Sovitetut musiikkikappaleet ovat Tahdon Uudet Silmät (Scandinavian Music Group), Love Is Stronger Than Pride (Sade) ja Liian aikaisin (Yona).
Työ edustaa pienimuotoista, tekijän ammatillisen toiminnan analyysiin ja kehittämiseen tähtäävää toimintatutkimusta, jonka empiirinen aineisto muodostui sovitusprosessin tarkastelusta kokemuksellista oppimista peilaten.
Työhön kuului myös pohtia sovittamista käsitteenä, mitä se sisältää ja millaista työskentelyä siihen liittyy. Tärkeimpinä lähteinä käytettiin sovitusoppaita, laulamista käsittelevää kirjallisuutta sekä sovitusaiheisia tutkielmia. Lähteistä ilmeni kuoro- ja lauluyhtyesovittamisen tärkeitä periaatteita, joita sovellettiin tässä työssä.
Sovituksista muodostui soivia kokonaisuuksia, joissa hyödynnettiin runsaasti kappaleiden alkuperäismateriaalia uudelleen soitinnettuna. Työn edetessä pohdittiin ja ratkaistiin a cappella -musiikin haasteita, kuten säestystekstin muotoilu, rytmien transkriptio ja äänijaottelu. Tavoitteena oli sovitusprosessin auki kirjoittamisella jäsentää työskentelyä ja antaa pohdittavaa muillekin vastaavaa musiikillista työtä tekeville. Työstä oli hyötyä tarkasteltaessa muusikkoutta, työtapoja sekä sovituksellista makua ja ideoita.
Työ edustaa pienimuotoista, tekijän ammatillisen toiminnan analyysiin ja kehittämiseen tähtäävää toimintatutkimusta, jonka empiirinen aineisto muodostui sovitusprosessin tarkastelusta kokemuksellista oppimista peilaten.
Työhön kuului myös pohtia sovittamista käsitteenä, mitä se sisältää ja millaista työskentelyä siihen liittyy. Tärkeimpinä lähteinä käytettiin sovitusoppaita, laulamista käsittelevää kirjallisuutta sekä sovitusaiheisia tutkielmia. Lähteistä ilmeni kuoro- ja lauluyhtyesovittamisen tärkeitä periaatteita, joita sovellettiin tässä työssä.
Sovituksista muodostui soivia kokonaisuuksia, joissa hyödynnettiin runsaasti kappaleiden alkuperäismateriaalia uudelleen soitinnettuna. Työn edetessä pohdittiin ja ratkaistiin a cappella -musiikin haasteita, kuten säestystekstin muotoilu, rytmien transkriptio ja äänijaottelu. Tavoitteena oli sovitusprosessin auki kirjoittamisella jäsentää työskentelyä ja antaa pohdittavaa muillekin vastaavaa musiikillista työtä tekeville. Työstä oli hyötyä tarkasteltaessa muusikkoutta, työtapoja sekä sovituksellista makua ja ideoita.