Nätverk, och dess roll i internationaliseringsprocessen av ett konstgalleri. : Fallstudie: Showroom Berliini
Huldén, Emma (2016)
Huldén, Emma
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239200
Tiivistelmä
Det här examensarbetet undersöker hur nätverken påverkar internationaliseringsprocessen för ett konstgalleri, och hur man kan använda sig av företagsnätverk för att gynna sin verksamhet.
Arbetet är en kvalitativ fallstudie där konstgalleri Showroom Berliini och dess verksamhet utgör utgångspunkten. Genom en studie av galleriet Showroom Berliini utreder examensarbetet hur ett finländskt galleri tar ställning till nätverkandet utanför Finlands gränser, och hur galleriets redan etablerade kontakter har påverkat galleriets internationaliseringsprocess. Teoridelen utgår ifrån litteratur om företagsamhet och marknadsföring med fokus på relationer och nätverksstrategier. Själva undersökningen baserar sig på personliga observationer och intervjuer med två av galleriets nyckel personer.
Den visuella konstmarknaden kännetecknas av produkternas immateriella värde, somskapas genom samverkan mellan aktörer. Utöver relationer och nätverk som innehar den centrala rollen, ligger fokus på information och kunskap och dessa faktorer gör nutidskonstmarknaden väldigt intressant att studera. Att företag drar nytta av nätverk och att konstbranschen fungerar med kontakter är inga nya upplysningar, men hur påverkar nätverken internationaliseringsprocessen för ett konstgalleri? Nätverksstrategier och att nätverka är vardag inom konstbranschen och är en viktig aspekt speciellt i galleriverksamheten. Showroom Berliini är ett galleri som är fullt medvetet om sitt nätverk och jobbar konstant med att utveckla både de sociala nätverken och företagsnätverken som galleriet har. Genom samarbete och ett tätt nätverk kan man uppnå stabilitet, till och med på en så ostabil marknad som konstmarknaden.
Arbetet är en kvalitativ fallstudie där konstgalleri Showroom Berliini och dess verksamhet utgör utgångspunkten. Genom en studie av galleriet Showroom Berliini utreder examensarbetet hur ett finländskt galleri tar ställning till nätverkandet utanför Finlands gränser, och hur galleriets redan etablerade kontakter har påverkat galleriets internationaliseringsprocess. Teoridelen utgår ifrån litteratur om företagsamhet och marknadsföring med fokus på relationer och nätverksstrategier. Själva undersökningen baserar sig på personliga observationer och intervjuer med två av galleriets nyckel personer.
Den visuella konstmarknaden kännetecknas av produkternas immateriella värde, somskapas genom samverkan mellan aktörer. Utöver relationer och nätverk som innehar den centrala rollen, ligger fokus på information och kunskap och dessa faktorer gör nutidskonstmarknaden väldigt intressant att studera. Att företag drar nytta av nätverk och att konstbranschen fungerar med kontakter är inga nya upplysningar, men hur påverkar nätverken internationaliseringsprocessen för ett konstgalleri? Nätverksstrategier och att nätverka är vardag inom konstbranschen och är en viktig aspekt speciellt i galleriverksamheten. Showroom Berliini är ett galleri som är fullt medvetet om sitt nätverk och jobbar konstant med att utveckla både de sociala nätverken och företagsnätverken som galleriet har. Genom samarbete och ett tätt nätverk kan man uppnå stabilitet, till och med på en så ostabil marknad som konstmarknaden.