Hahmodesign: Critical Ops
Puljujärvi, Juha-Matti (2016)
Puljujärvi, Juha-Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239157
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään hahmoja ja niiden designeja. Tavoitteena oli rakentaa kaksi huomattavan erilaista hahmodesignia peliin Critical Ops. Pääasiallisesti haettiin visuaalista representaatiota hahmoista. Opinnäytetyön aihe oli osa töitä Critical Force Entertainmentilla.
Teoriana opinnäytetyö sisältää keskeisiä hahmokonseptin ja sen visuaalisen designin luontiin kuuluvia ominaisuuksia. Näihin kuuluvat esimerkiksi konseptit, arkkityypit, siluetit sekä värit. Osaksi läpikäytävänä oli myös toteutuksen teoria: miten design luodaan käyttäen apuna ohjelmia kuten Photoshop.
Alkuperäiset kuvaukset luotavista hahmoista olivat huipputeknologiaa käyttävä vastaterroristi sekä puvullinen, arvokkaamman oloinen terroristi. Näistä rakennettiin käytännön osuudessa pidemmälle viedyt hahmokonseptit, joille luotiin visuaaliset representaatiot. Hahmokonseptit rakennettiin pääosin ylikonseptin ja kontekstin avulla. Visuaalinen puoli rakentui luonnoksille ja kritiikin vastaanottamiselle. Hahmoista pyrittiin annettujen rajojen sisällä rakentamaan mahdollisimman mielenkiintoiset.
Aikaiseksi saatiin hahmokonseptit sekä visuaalinen representaatio kummallekin annetulle hahmolle. Näiden edistyminen alkuperäisistä kuvauksista lopullisiksi kokonaisuuksiksi on kuvattu opinnäytetyössä.
Teoriana opinnäytetyö sisältää keskeisiä hahmokonseptin ja sen visuaalisen designin luontiin kuuluvia ominaisuuksia. Näihin kuuluvat esimerkiksi konseptit, arkkityypit, siluetit sekä värit. Osaksi läpikäytävänä oli myös toteutuksen teoria: miten design luodaan käyttäen apuna ohjelmia kuten Photoshop.
Alkuperäiset kuvaukset luotavista hahmoista olivat huipputeknologiaa käyttävä vastaterroristi sekä puvullinen, arvokkaamman oloinen terroristi. Näistä rakennettiin käytännön osuudessa pidemmälle viedyt hahmokonseptit, joille luotiin visuaaliset representaatiot. Hahmokonseptit rakennettiin pääosin ylikonseptin ja kontekstin avulla. Visuaalinen puoli rakentui luonnoksille ja kritiikin vastaanottamiselle. Hahmoista pyrittiin annettujen rajojen sisällä rakentamaan mahdollisimman mielenkiintoiset.
Aikaiseksi saatiin hahmokonseptit sekä visuaalinen representaatio kummallekin annetulle hahmolle. Näiden edistyminen alkuperäisistä kuvauksista lopullisiksi kokonaisuuksiksi on kuvattu opinnäytetyössä.