Keräysvälinehankintojen kehittäminen : Ympäristöhuoltoalan yrityksessä
Tirronen, Sari (2016)
Tirronen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229085
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää RenoNorden ASA Group Suomen yksikön RenoNorden Oy:n keräysvälinehankintoja kartoittamalla keräysvälinehankintojen nykytila ja rakentamalla keräysvälinehankinoille hankintastrategia, jolla on selkeät tavoitteet, mittarit ja käytännöt.
Työn toteutustapana oli toimintatutkimus. Työn alussa kartoitettiin keräysvälinehankintojen nykytila ja tehtiin spend – ja portfolioanalyysit keräysvälinehankintojen kategorisoimiseksi. Tiedot kerättiin taloushallinnon järjestelmistä sekä toimittajilta saaduista aineistoista.
Keräysvälinehankintojen hankintastrategia rakentui strategiakartan ja spend- analyysin avulla. Keräysvälinehankintojen strategiakartta rakennettiin yrityksen tarpeita ja hankintojen teorioita noudattaen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui hankintatoimen johtamisen ja kehittämisen teorioista pohjautuen pitkälti tuloskorttiajatteluun.
Työn tuloksena valmistui keräysvälinehankinnoille strategiakartta ja sähköinen tuoteluettelo sekä sivutuotteena uusi keräysvälinemallisto yrityksen hankintavalikoimaan.
Työssä löydettiin mittareita mm. toimittajien hallintaan ja seurantaan sekä keräysvälinehankintojen päivittäisen ostamisen tueksi.
Tutkimus keräysvälinehankinnoista osoitti hankintojen merkityksellisyyden ja kehittämisen tarpeellisuuden. Strategiakartan soveltaminen myös muissa kuin keräysvälinehankinnoissa todetaan hyödylliseksi.
Työn toteutustapana oli toimintatutkimus. Työn alussa kartoitettiin keräysvälinehankintojen nykytila ja tehtiin spend – ja portfolioanalyysit keräysvälinehankintojen kategorisoimiseksi. Tiedot kerättiin taloushallinnon järjestelmistä sekä toimittajilta saaduista aineistoista.
Keräysvälinehankintojen hankintastrategia rakentui strategiakartan ja spend- analyysin avulla. Keräysvälinehankintojen strategiakartta rakennettiin yrityksen tarpeita ja hankintojen teorioita noudattaen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui hankintatoimen johtamisen ja kehittämisen teorioista pohjautuen pitkälti tuloskorttiajatteluun.
Työn tuloksena valmistui keräysvälinehankinnoille strategiakartta ja sähköinen tuoteluettelo sekä sivutuotteena uusi keräysvälinemallisto yrityksen hankintavalikoimaan.
Työssä löydettiin mittareita mm. toimittajien hallintaan ja seurantaan sekä keräysvälinehankintojen päivittäisen ostamisen tueksi.
Tutkimus keräysvälinehankinnoista osoitti hankintojen merkityksellisyyden ja kehittämisen tarpeellisuuden. Strategiakartan soveltaminen myös muissa kuin keräysvälinehankinnoissa todetaan hyödylliseksi.