”Olipa kerran pieni päiväkoti..."-Satukirja päivähoidon aloituksen tukena
Virtanen, Kaisu (2016)
Virtanen, Kaisu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229081
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin satukirja päivähoidon aloituksen tueksi Porin kaupungin päiväkoti Pörriäiseen. Päivähoidon aloitus on koko perhettä koskeva muutos, jossa vanhemmat ovat yleensä aktiivisia prosessin valmistelussa. Päivähoidon aloituksen tukemiseksi haluttiin luoda erityisesti lapsen huomioiva työväline. Lapsen perehdytys päiväkoti Pörriäiseen haluttiin toteuttaa lasta miellyttävässä muodossa, jolloin päädyttiin valitsemaan työvälineeksi satukirjan. Satukirjassa on jokaiselle jotakin, pienimmille valokuvia ja piirroksia sekä isommille kerrontaa päiväkodista.
Opinnäytetyön keskeisimpänä ajatuksena oli lapsen merkittävyys satukirjan teossa. Opinnäytetyössä lapsi on asiantuntijan roolissa, jolloin satukirja tehtiin täysin lasten näkemysten pohjalta. Opinnäytetyö kohdentuu lasten kerrontaan sekä heidän tarinoihinsa päiväkodin arjesta. Satukirjaan tuotettiin materiaalia luovin menetelmin. Menetelmiä olivat haastattelu, sadutus, piirtäminen sekä valokuvaaminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin päivähoidon aloitusta, lapsinäkökulmaa työskentelyn taustalla sekä esiteltiin lapsen kuulemisen luovat menetelmät. Satukirja-työskentelyyn osallistui päiväkoti Pörriäisen jokaisesta ryhmästä yhteensä 11 eri-ikäistä lasta.
Lapsilta saatujen materiaalien pohjalta koottiin satukirja, joka nimettiin lasten toimesta Pörriäisen kirjaksi. Satukirja sisältää asioita, joita lapsi kokee tärkeäksi päiväkodistaan. Tärkeimmiksi nousseet asiat lasten silmin koskivat päivittäisiä asioita kuten leikkiä, syömistä, päiväunia ja ulkoilua. Perehdytysvälineenä satukirja tukee lapsen päivähoidon aloitusta. Perheet voivat lainata kirjaa päiväkodista ja tutustua siihen rauhassa lasten kanssa kotona. Satukirjan avulla lapsi toivotetaan tervetulleeksi päiväkoti Pörriäiseen.
Opinnäytetyön keskeisimpänä ajatuksena oli lapsen merkittävyys satukirjan teossa. Opinnäytetyössä lapsi on asiantuntijan roolissa, jolloin satukirja tehtiin täysin lasten näkemysten pohjalta. Opinnäytetyö kohdentuu lasten kerrontaan sekä heidän tarinoihinsa päiväkodin arjesta. Satukirjaan tuotettiin materiaalia luovin menetelmin. Menetelmiä olivat haastattelu, sadutus, piirtäminen sekä valokuvaaminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin päivähoidon aloitusta, lapsinäkökulmaa työskentelyn taustalla sekä esiteltiin lapsen kuulemisen luovat menetelmät. Satukirja-työskentelyyn osallistui päiväkoti Pörriäisen jokaisesta ryhmästä yhteensä 11 eri-ikäistä lasta.
Lapsilta saatujen materiaalien pohjalta koottiin satukirja, joka nimettiin lasten toimesta Pörriäisen kirjaksi. Satukirja sisältää asioita, joita lapsi kokee tärkeäksi päiväkodistaan. Tärkeimmiksi nousseet asiat lasten silmin koskivat päivittäisiä asioita kuten leikkiä, syömistä, päiväunia ja ulkoilua. Perehdytysvälineenä satukirja tukee lapsen päivähoidon aloitusta. Perheet voivat lainata kirjaa päiväkodista ja tutustua siihen rauhassa lasten kanssa kotona. Satukirjan avulla lapsi toivotetaan tervetulleeksi päiväkoti Pörriäiseen.